Dagens Næringsliv (DN) må kutte 20 millioner kroner. Det bekrefter DN-redaktør Janne Johannessen overfor Medier24.
– Vi har kuttet mye kostnader og må fortsette med det. Planen er at vi må finne 20 millioner kroner i nye kutt før 2025-budsjettet lukkes, sier Johannessen til Medier24.
De ansatte ble informert om kuttene mandag.
I fjor høst ble det kjent at DN-eier DN Media Group måtte kutte opptil 60 millioner kroner.
– Et kraftig fall
Bakgrunnen for at DN må kutte, er et krevende reklamemarked.
– I likhet med mange andre medier opplever vi et veldig krevende reklamemarked. Starten på dette året har vist et kraftig fall, og en mye svakere utvikling enn vi hadde planlagt for.
DN-sjefen påpeker at de leverer godt på journalistikken, og forteller at brukermarkedsinntektene leverer over budsjett.
– Men til tross for at utviklingen journalistisk og på abonnement har vært positiv, så må vi ta ned kostnadene. Vi har hatt for lav lønnsomhet de siste årene.
Johannessen forteller at redaktørene i DN skal se på hvilke grep som må gjøres i tiden fremover.
Det vil omfatte alt fra kutt i innkjøpsbudsjetter, ulike lisenser, en effektivering av papirprodukter for å gjøre print mer lønnsomt.
Johannessen forteller at de også ser på mulige organisasjonsendringer for å øke produktiviteten. Ansatte som går ut i permisjon vil fremover ikke få vikar.
Det har allerede på et tidligere tidspunkt blitt sendt ut tilbud om gavepensjon, men det vil ikke bli sendt ut et bredt og åpent sluttpakketilbud i redaksjonen.
– De siste årene har vi jobbet med omfattende kostnadskutt, uten å komme i en nedbemanningssituasjon. Vi jobber fortsatt etter de samme prinsippene, som er at hensynet til journalistikken og produktene og leserne våre er førende, sier Johannessen.
– En trist beskjed
På spørsmål om frekvens av papiravisen, svarer Johannessen at de hele tiden beregner og vurderer lønnsomheten til papiravisen.
– Vi tror at papir på hverdager på et tidspunkt vil kuttes. Men akkurat når, vet vi ikke. Slik det ser ut nå, så kjører vi videre med papir seks dager i uken. Så må vi sørge for at den produksjonen blir enda mer kostnadseffektiv.
Beskjeden ble gitt til de ansatte på et allmøte mandag.
– Jeg synes det alltid er en trist beskjed å gi, særlig til en redaksjon som har stått på vanvittig og levert journalistikk på et stadig høyere nivå, samtidig som vi har kuttet. Men de ansatte i DN er en løsningsorientert gjeng, og mitt inntrykk er at de ønsker å bidra til at vi får dette til på best mulig måte.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no