Jostein Larsen Østring er blitt tildelt medielederprisen «30 for 30 Awards» av den internasjonale organisasjonen INMA.

Amedia-topp Jostein Larsen Østring trekkes frem som «stjerneskudd» i global kåring: – Veldig hyggelig

– Det er fort gjort at sånne som meg får en del av æren når det går bra, men det er viktig å forstå at det er i redaksjonene jobben er gjort.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedias utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring (29) er tildelt medielederprisen «30 under 30 Awards». 

Prisen deles ut av organisasjonen International News Media Association (INMA). 

Østring er naturligvis glad for å få den internasjonale prisen. 

– Det var veldig, veldig hyggelig. Både det å få anerkjennelsen, og bare det å havne på en slik liste, men også å bli nominert til prisen av kollegaer i Amedia, sier han til Medier24.

Samtidig ønsker han å dele æren med de mange ansatte i Amedia, og peker på at den digitale abonnementsveksten i konsernet er en av grunnene til at han fikk prisen.

- Redaktører og journalister i alle Amedias aviser har gjennomført omstillinger og endringer i rekordfart over de siste årene, på en måte som vekker oppsikt over hele verden, sier han og legger til:

–  Det er fort gjort at sånne som meg får en del av æren når det går bra, men det er viktig å forstå at det er i redaksjonene jobben er gjort og resultatene er skapt, og at vår rolle som konsern først og fremst har vært å legge til rette for det.

 

Fikk mye ansvar i ung alder 

Siden 29 år gamle Østring først fikk jobb som journalist i Nordlys i 2009, har han vært nyhetsredaktør i avisen og innholdsutviklingsdirektør i Amedia før han i 2019 fikk jobben som utviklingsdirektør. 

Han forteller likevel at han aldri hadde et utpreget mål om å ende opp i en lederstilling, slik som den han har i dag. 

– Egentlig hadde jeg ikke det. Drømmen min var å bli journalist, og  da jeg hadde blitt det, drømte jeg om å bli vaktsjef. Jeg har tatt på meg ansvar og forsøkt å gjøre en så god jobb som mulig i de rollene jeg har hatt, sier Østring.

Samtidig understreker han at han føler seg heldig som har blitt gitt mye ansvar i ung alder. 

– Mange ville nok vegret seg for å gi en 23-åring jobben som nyhetsredaktør, eller å gjøre en 25-åring til leder for innholdsutvikling. Jeg har flere folk å takke for at de har turt å satse på meg, sier han.  

– Har du noen tips til andre unge som vil opp og frem i mediebransjen? 

– Om man har lyst til å få ansvar og muligheter tidlig, tror jeg det kan være lurt å starte i en lokalavis. Der er det som regel større muligheter til å få ansvar og lederoppgaver raskt, svarer Østring og legger til:

Amedias utviklingsdirektør Jostein Larsen Østring er 29 år gammel, men har allerede mange års ledererfaring.

– Så gjelder det også å ikke bli for ambisiøs, for den viktigste jobben er den du har her og nå til enhver tid. Gjør en kjempegod jobb der du er. Det vil være givende og avgjørende for om du blir ansett som flink nok til å ta det neste steget, sier han.  

 

Satser på innhold for unge 

På spørsmål om hva Østring tror Amedia kommer til å utvikle seg mest på i tiden fremover, peker utviklingsdirektøren nettopp på de unge som en målgruppe det er spesielt viktig for Amedia å nå ut til.

– Jeg tror at vi kommer til å lage innhold som stadig treffer målgrupper vi står svakt i idag, og at vil satse enda mer på å få flere unge lesere abonnenter under 40 år, sier han.

– Det gjør vi i dag også, men jeg tror at vi i fremtiden kommer til å gjøre flere grep, både i redaksjonene og på andre områder, som gjør at vi vil styrke oss på det området.

– Jeg er ganske sikker på at brukeropplevelsen, og måten vi finner og konsumerer journalistikk på vil utvikle seg kraftig over de neste årene, uten at jeg skal gå i detalj på hva dette betyr, sier han.

 

 

 

Powered by Labrador CMS