Amedia faser ut fulldistribusjon av reklamevedlegg i annonsemarkedet fra og med neste år.
Det melder Amedia i en pressemelding.
Det betyr at Amedia ikke lenger skal distribuere reklame til husstander som ikke abonnerer på papiravisen.
Amedias konserndirektør for trykk og distribusjon, John Kvadsheim, forteller at konsernet har de siste årene oppnådd en sterk vekst i digitale annonseinntekter lokalt og nasjonalt.
Samtidig peker han på nedgangen i antall papirabonnenter som en viktig årsak til at distribusjonen over tid har blitt dyrere.
– De store endringene i folks medievaner gjør at det ikke lenger er økonomisk mulig å opprettholde dette tilbudet for våre annonsører. I 2016 leverte vi aviser til annenhver husstand, i dag har dette endret seg til hver femte, forklarer Kvadsheim.
Konkurransesituasjonen mot Posten har også blitt tøffere.
– I forslaget til statsbudsjett for 2023 vil Posten motta 1,1 milliarder kroner i statsstøtte for sin ombæring, mens vi som jobber med mediedistribusjon ikke vil motta slik støtte. Resultatet blir at Posten har fått nærmest monopol på distribusjon av uadressert reklame, sier konserndirektøren.
Han opplyser at i enkelte tilfeller vil det være mulig å tilby annonsører fulldistribusjon, men at det vil bli dyrere enn dagens pris.
Amedias konserndirektør for salg og marked, Hilde Norddal, sier at det er Amedias ambisjon å skape Norges mest attraktive annonseplass.
– Derfor er det nødvendig å satse enda mer digitalt, slik at vi kan tilby annonser på kundenes foretrukne plattformer, sier hun.
Hun understreker viktigheten av å ha en sterkere digital posisjon for å bidra til trygg finansiering av fri og uavhengig journalistikk hos avisene i konsernet.
–Vi skal fortsette med reklameinnstikk i papiravisene. Dette er et annonseprodukt med unike egenskaper som gir god effekt for annonsørene og som har høy verdi for papirleserne, sier Norddal.