Konserndirektør for mediehus i Amedia, Morten Nilsen.
Konserndirektør for mediehus i Amedia, Morten Nilsen.

Svarer etter avsløring: – Vi kan alltid bli bedre

Amedia måtte endre på opplegget sitt etter at Medier24 avslørte at fire aviser skroter toledermodellen.

Publisert

Torsdag kunne Medier24 fortelle at fire av sine større aviser, Drammens Tidende, Fredriksstad Blad, Nordlys og Romerikes Blad, skroter toledermodellen.

Konserndirektør for mediehus i Amedia, Morten Nilsen, har hatt ansvar for prosessen. Han kommenterte ikke saken torsdag, men stiller til et intervju dagen etter.

Han forteller at avgjørelsen ble godt mottatt torsdag, til tross for at planen var å gå ut med informasjonen mandag.

– Vi måtte endre litt på vårt interne kommunikasjonsopplegg, men vi har ikke fått noen store reaksjoner. De (direktørene, journ.anm) taklet det veldig bra, sier han, og fortsetter:

– Men vi måtte på relativt kort tid endre et opplegg fra noe vi skulle jobbe med fredag og mandag til å bli to-tre timer på torsdag. 

Vedtaket ble gjort i en av avisene den 16. mai, mens de tre andre hadde styremøter tirsdag denne uka. Han opplyser at tillitsvalgte og ledere i selskapene har vært involvert i prosessen.

– Dette er et helt udramatisk og normalt tiltak på linje med mange andre løpende organisasjonsendringer som jevnlig skjer i våre selskaper.

– Naturlig

Konserndirektøren forklarer at enledermodellen har vært normalen i Amedia i flere år, og at de fire mediehusene var de som gjensto.

– Etter en omorganisering av vårt annonsesalg i starten av 2023 med opprettelsen av regionale selskaper for annonsesalg, består mediehusene nå i all hovedsak av redaksjonelt ansatte underlagt ansvarlig redaktør. Da er det naturlig at redaktøren også går inn i rollen som daglig leder i selskaper der det allerede ikke har skjedd, forklarer han.

Han forklarer at oppgavene som daglig leder for direktørene det gjelder har vært en liten del av jobben de har hatt som også regiondirektør. 

De vil fortsette som regiondirektører i Amedia.

Kan bli bedre

På spørsmål om han tar selvkritikk for kommunikasjonen, svarer han:

– Vi kan alltid bli bedre. Det er en relativt liten endring per selskap, men vi har hatt en prosess som vi har drøftet i flere ledd og planlagt ting godt over en lengre periode. Dermed blir det for så vidt en langvarig prosess med risiko for at noen eksterne får vite om det.

Videre sier han at han er usikker på om han vil ta selvkritikk, men at de kan vurdere kjappere prosesser for å ta ned risikoen for lekkasjer.

– Vi har lagt prosessen på den måten vi har gjort for å ta hensyn til berørte parter og sikre bred involvering blant ledere og berørte ansatte. Så den delen av det mener jeg står seg godt.

På spørsmål om hvordan han vurderer sin egen informasjonsplan, svarer han på e-post:

– Som nevnt er det alltid ting som kan bli bedre. Et viktig prinsipp for oss er at vi informerer internt og involverer berørte parter før vi kommuniserer eksternt. Utover det får andre enn meg vurdere planen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS