Disse konsernene får mest i pressestøtte: 94 millioner til Amedia

63 prosent av årets direkte pressestøtte går til de fem største konsernene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Rettelse: I etterkant av publisering denne saken har Medietilsynet opplyst om at det var store feil i listen.

Her er den oppdaterte listen over pressestøtten

Tallene i denne saken er nå korrigert.

Torsdag kom tildelingene for direkte pressestøtte for 2021. I alt får 148 aviser til sammen 370 millioner kroner i pressestøtte.

Og de store konsernene tar med seg en stor klunk av summen.

En gjennomgang Medier24 har gjort viser at de fem store konsernene Amedia, Schibsted, Polaris Media, Mentor Medier og NHST stikker av med til sammen 236 millioner, som utgjør 63 prosent.

Av 148 aviser, er 65 knyttet til de fem store konsernene.

Blant de ti største pressestøttemottakerne er bare en avis frittstående. Det er klassekampen, som også i år får mest i pressestøtte.

Amedia er konsernet som får med seg mest, med 94,7 millioner kroner. Summen er fordelt på 38 aviser, hvorav Nationen og Bergensavisen stikker av det meste. De økte også sin pott kraftig i år, da Nidaros fikk støtte for første gang på 8,3 millioner kroner.

Mentor Medier får med seg 94,5 millioner, fordelt på de avisene pressestøtte–vinnerne Dagsavisen, Morgenbladet og Vårt Land.
Dagsavisen er avisen som øker mest, med nesten syv millioner mer i støtte.

Powered by Labrador CMS