Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, adm dir i Medietilsynet, Mari Velsand, og konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Konserneide aviser sto for 90 prosent av inntektene i fjor

Inntektene økte for konserneide regional- og lokalaviser, mens de raste for resten, viser tall fra Medietilsynet. 

Publisert

Konserneide lokal- og regionalaviser har vekst i inntektene, mens de falt for de nasjonale avisene i konsern, viser en rapport fra Medietilsynet.

Rapporten om avsendermangfold har sett på hvor inntektene i mediebransjen er og er basert på det 240 aviser selv har rapportert om tallene fra 2023.

Inntektene til disse avisene gikk ned med 29 millioner kroner, tilsvarende 0,24 prosent. Samtidig kom flere aviser inn i tellingen.

«Dette og en kraftig prisvekst i perioden som tilsier at driftsinntektene i 2023 var over 600 millioner kroner lavere i 2023 enn de var i 2022, viser at 2023 var et krevende år for avisene.» skriver Medietilsynet i rapporten.

I 2023 genererte konserneide aviser nær 90 prosent av inntektene i avismarkedet. I rapporten teller Medietilsynet aviser i de seks største konsernene som «konserneid». 

For regionale og lokale aviser økte inntektene med 0,68 prosent for konserneide aviser. Samtidig falt inntektene til de andre regionale og lokale avisene med 3,12 prosent.

Konserneide aviser sto for 86 prosent av inntektene for regionale og lokale aviser. Det er en økning på fire prosent på fire år.

For nasjonale aviser er bildet motsatt. Der sank driftsinntektene til de konserneide avisene med 1,26 prosent, mens de øvrige nasjonale avisene økte sine inntekter med 7,6 prosent. Her sto konserneide aviser for 93 prosent av inntektene.

Andelen aviser som ikke er eid av de seks største konsernene synker, viser rapporten. De tre største mediekonsernene kontrollerte i 2023 til sammen 73,1 prosent av det totale avisopplaget i Norge.

For nasjonale aviser, kontrollerer Schibsted 55,3 prosent av opplaget. Det inkluderer ikke E24 og Shifter, som ikke har beregnet opplag for 2023. Aller-gruppen og DN Media Group kontrollerer henholdsvis 10,6 og 10,1 prosent.

Mentor Medier kontrollerer 7 prosent, mens Amedia kontrollerer 3,4 prosent. Polaris Media har kun en avis med nasjonalt nedslagsfelt, Kyst og Fjord, som hadde 0,2 prosent av opplaget i det nasjonale avismarkedet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS