Mari Velsand, Medietilsynet

Ny rapport: Stadig færre aviser er helt uavhengige

Konsolidering enten i form av eierskap eller avtale om partnerskap/strategisk samarbeid i avismarkedet øker, viser den ferske rapporten fra Medietilsynet. 

Publisert Sist oppdatert

Stadig færre aviser er helt uavhengig av de store aviseierne, viser en ny rapport fra Medietilsynet. 

Dette sammenfaller med økt samarbeid mellom redaksjonelle merkevarer, som er et utviklingstrekk som er blitt tydeligere de siste årene.

– Utviklingen kan være nødvendig for å sikre levedyktige driftsvilkår, og Medietilsynet har så langt ikke sett noe som tyder på at oppkjøp og samarbeid har som formål å legge ned selvstendige redaksjonelle enheter. Men økt konsolidering kan samtidig representere en risiko for avsendermangfoldet, og Medietilsynet kommer til å følge utviklingen tett også videre framover, sier direktør Mari Velsand.

Rapporten «Mediemangfold i et avsenderperspektiv 2024» viser at et utviklingstrekk som er blitt tydeligere de senere årene, er samarbeid både mellom ulike redaksjonelle merkevarer innad i samme konsern, og på tvers av eierskap. Dette kommer i tillegg til at de største konsernene over tid har kjøpt opp flere aviser.

Økningen i konserneide aviser de siste fem årene skyldes i hovedsak oppkjøp fra de tre største mediekonsernene Polaris, Amedia og Schibsted, men det etableres også nye aviser.

Når stadig flere aviser eies av de største eierne, øker også eierkonsentrasjonen i avismarkedet. Dette resulterte likevel ikke i økt markedsandel for de store aviseierne i 2023, skriver Medietilsynet. 

Årsaken er at flere aviser fikk beregnet opplag. 64 prosent av avisene med beregnet opplag var eid av et konsern i 2023, tilsvarende andel som året før.

– At aviser blir en del av et konsern, kan bidra til å sikre driftsvilkårene. Samtidig er det viktig at økt eierkonsentrasjon ikke må føre til at aviser legges ned eller blir likere, sier Velsand.

De tre største mediekonsernene kontrollerte i 2023 til sammen 73,1 prosent av det totale avisopplaget i Norge. Amedia er størst, tett fulgt av Schibsted. De to aktørene har henholdsvis 28,9 prosent og 27,9 prosent av totalopplaget hver. 

Mens Schibsted er størst i det nasjonale markedet, er Amedia størst i det lokale- og regionale avismarkedet. Polaris Media har gjennom flere oppkjøp styrket sin posisjon som landets tredje største aviseier i 2023, og kontrollerte 16,2 prosent av det totale avisopplaget.

Konsolidering også i lokalradiomarkedet

Avsendermangfoldet i det nasjonale radiomarkedet er stabilt, der NRK er størst målt i lyttertall, med nær 65 prosent av den daglige lyttingen i 2023. Deretter følger P4 med rundt 23 prosent og Bauer Media med nær 12 prosent. Markedsandelene til de nasjonale radioaktørene har vært stabil de siste årene.

– Konsolideringen henger trolig sammen med at lokalradiobransjens lønnsomhet er betydelig svekket de tre siste årene. Derfor er det viktig å løfte diskusjonen om det fremtidige drifts- og finansieringsgrunnlaget, sier Velsand.

 Avsendermangfoldet i tv-markedet er stabilt. NRK og TV 2 er klart størst og målt i ukentlig bruk er NRK TV og TV 2 Play de største aktørene sammen med Netflic. 

For tv-markedet er det blitt en vedvarende trend med samarbeid mellom aktører, og ulike produktpakker. 

 Et krevende og dyrt rettighetsmarked gir aktørene i tv-markedet økonomiske insentiver til å fortsette med samarbeid og deling av sportsrettigheter.

For fagpressen er avsendermangfoldet stort, med 240 publikasjoner fordelt på 197 eiere i 2023. Fagpressens eiere spenner fra profesjonelle mediekonsern, store fagforeninger og mindre interesseorganisasjoner.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS