Amedia-satsingen RA Stavanger har hatt en sterk start, ifølge redaktør Geir Søndeland.
Han forteller at avisen har klart å snu en typisk nedgang i abonnementstall etter oppstart til vekst.
Selv om Søndeland ikke vil dele konkrete tall, er han klar på at RA Stavanger ligger foran skjema.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
1. oktober gikk Amedia-avisen RA Stavanger live med Geir Søndeland ved roret. Amedia-satsingen kom i kjølvannet av at Dagsavisen hadde lagt ned Rogalands Avis i Norges fjerde største by.
RA Stavanger var ikke med i oversikten da MBL la ut de ferskeste lesertallene for andre halvår 2024. Til Medier24 sier Søndeland at det har gått bra.
– Det har vært enormt hektisk, lærerikt og spennende. Det er på mange måter pressehistorie som blir skrevet. Det er jo heller normalt at man legger ned aviser, sier han.
2. januar i år var de endelig fulltallige med ti stykker i redaksjonen - en blanding av de som var med i oppstartsteamet og nye ansikter.
De har også fått være med på strategisamlingen RA Stavanger hadde i midten av januar.
– Det var viktig for meg at det er laget som lager strategien, slik at folk tar eierskap til hva man skal gjøre, hvordan vi skal gjøre det, og hvorfor vi skal gjøre det, forklarer han.
Han gjør et poeng ut av at det strategien ikke skulle komme ovenfra og ned.
– Gjennom en sånn demokratisk prosess så har den nye gjengen funnet ut hvordan man skal angripe Stavanger, slår han fast.
Skal være byavis
Noe av strategien går ut på å være byavisen for Stavanger.
– Stavanger Aftenblad er regionavis. Vi er Stavanger-avis. Vi tar utgangspunkt i der vi fysisk har kontorer, midt i sentrum, og alt som skjer rundt i gatene her er interessant for oss. Vi er en avis for nysgjerrige folk som bor eller jobber i Stavanger, forteller han.
Både tunge og lette historier skal fortelles - gjerne ultralokale nyheter fra «gadå».
RA Stavanger holder til sentralt i Stavanger.Foto: Kent Olsen
– Vi har et patriotisk, optimistisk grunnsyn. Vi har meislet oss ut en del områder. Det er ikke tilfeldig at vi dekker så mye restauranter, hva som skjer på utelivs- og bylivsscenen, bolig og eiendom eller Viking og Oilers, sier han.
– Vi ønsker å løfte fram menneskehistoriene i byen i bredt, om det er arbeidsliv eller idrettsutøvere. Vi prøver å ha en litt annen tilnærming i historiefortellingen vår enn vår primære konkurrent.
Men hvis eksempelvis skjer en trafikkulykke i Sandnes eller Sola, er de pragmatiske, legger han til, da det kan påvirke trafikken inn og ut av byen.
– Nord-Jæren er i praksis en stor kommune. Du jobber i Stavanger, bor på Sola, trener på Randaberg og havarerer på Sandnes, sier Søndeland.
Foran skjema
Selv om konkrete tall uteblir, forteller Søndeland at de ligger foran skjemaet.
– Det går bedre enn forventet. Vi har fått en kjemperespons av både byen i bredt og av næringslivet, sier han, og legger til.
– Vi har nok gjort det forholdsvis bedre enn en del andre aviser som har startet. Typisk skyter tallene i været ved oppstart før abonnementstallet plutselig dropper. Vi snudde dette fallet til vekst på svært kort tid - og fortsatte å vokse. Det ga oss en pangstart på året. Så er jeg overbevist om at vi kommer til å fortsette å vokse.
Den nevnte strategien er blant annet basert på innsikt fra konsernet, forklarer han. I tillegg snakker de mye om strategi og tall i det daglige.
Må øve seg
Det er første gang Søndeland har vært leder i en avis, hvis man ser bort fra det ene året som redaktør for studentmediene i studietiden. Det var han åpen om da han var i ansettelsesrunden med Amedia.
Han innrømmer at han må øve seg på å være sjef - og å ta sjefbeslutninger.
– Jeg ser på meg selv som en inkluderende fyr som liker å bygge lag, og er opptatt av at folk har det bra. Men det går en grense for hvor mye du bør inkludere og hvor lange høringsprosesser du skal kjøre. Av og til er det nyttig at du er kontant og tar avgjørelsen, sier han, og fortsetter:
– Å være mer besluttende og markerende og sjefete, det er noe jeg øver på. Det har jeg ikke trengt å tenke på i min forrige rolle. Så er det ekstremt offensivt av Amedia å satse på en type som meg, som de plukker fra gulvet fra Aftenbladet.
Hans tidligere arbeidsgiver har også blitt hans tøffeste konkurrent. Det er både gøy, krevende, motiverende og frustrerende.
– Det har vært interessant å kjenne på en del av dynamikken og mekanismene. Det er noen tyngdekrefter som svinger i en by som jeg ikke har kjent på før, rett og slett fordi jeg var på den andre siden.
Og målene for dette året er:
– Vi skal gønne på og lage en steinbra Stavanger-avis. Vi skal virkelig komme på kartet og markere oss. Folk skal ha et forhold til oss. Å komme på kartet er superviktig. Så skal vi sparke fra oss. Vent og se. Det er fortsatt tidlig.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no