Prosjektleder Christian Haksø forteller om streamingprosjektet til Amedia, Polaris og Schibsted.

Fortviler over nye retningslinjer: – Det har skapt kjempekluss for oss

22. juni trådte nye retningslinjer for strømming av barne- og ungdomsidrett i kraft. Det har skapt problemer for streaming-samarbeidet til Amedia, Polaris og Schibsted under Norway Cup.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(EKEBERGSLETTA): De nye retningslinjene til Norges Idrettsforbund som ble vedtatt av idrettsstyret 22. juni i år går blant annet ut på at det ikke skal strømmes fra barne- og ungdomsidretten i aldersklasser under 15 år, eller dersom det deltar utøvere under 13 år.

Det har kostet prosjektleder Christian Haksø flere ekstra arbeidstimer.

– Det har skapt kjempekluss for oss og masse jobb. Det har kostet meg i arbeid 80 timer ekstra. Det kom rett før cupen også. Jeg har ikke lite å gjøre fra før av. Det var et ordentlig skudd i baugen for meg, men jeg må bare komme meg gjennom det, sier han til Medier24.

Han er leder for strømmeprosjektet mellom Amedia, Polaris og Schibsted som går sammen om å streame en haug med kamper fra Norway Cup.

– Vi har sittet og avpublisert til den store gullmedaljen. Fotografen har fått beskjed om å filme horisonten i tilfelle, forteller han.

Direktør for sportsutvikling for Amedia, Helge Birkelund, forteller at de støtter Norges Idrettsforbunds ambisjon om å beskytte sårbare barn og ungdom. De har derfor valgt å ikke produsere gruppespillkamper i lavere aldersklasser.

– Vi mener imidlertid at finalekampene i 13- og 14-årsklassen er av redaksjonell interesse og at vi har et journalistisk ansvar om å bringe de kampene hjem til fans i Lakselv og Lindesnes. Hvis det er vektige grunner til en reservasjon fra en klubb vil vi selvsagt respektere det, skriver han i en e-post til Medier24.

Prosjektet har to klasserom som de disponerer.

Over hundre i arbeid

Til tross for ekstra arbeidstimer og mulig rot i listene er prosjektleder Haksø roligere i år enn da han ledet strømmesatsingen i 2019.

– Pulsen er lavere enn den var i 2019. Jeg har hatt noen flinke sjefer som jeg har fortalt at jeg trenger mer bemanning. Det har jeg fått, forteller han.

Til Norway Cup meldte han på til sammen 113 medarbeidere. Alle jobber ikke hver dag, men er hentet fra ulike mediehus fra hele landet.

– Det er unikt. I utgangspunktet så er jo Polaris strengt tatt til daglig min konkurrent, men i denne sammenhengen jobber jeg for dem, kommenterer Haksø.

Tilbake i 2019 var det lavere bemanning og første gang Haksø gjorde noe slikt i stor stil.

– Jeg visste egentlig ikke helt hva jeg gikk til. Det var egentlig et kaosprosjekt, men vi fikk jo pris på det. Det var kjempestas, og dette er midt i blinken for alle lokalaviser, sier prosjektlederen.

Opplæringsarena

Uten at han har helt oversikt, tipper han likevel at mediehusene til de tre konsernene får gode lesertall. Han er også klar på hva breddeidretten betyr.

– For meg er det dette som er fotball. Det er like stort for oss som det er for ungene, sier Haksø.

Det er også en uvurderlig arena for opplæring.

– Vi har mange ferske her, og mange erfarne som har produsert kamper og filmet. De nye får oppfølging både i forkant, underveis og i etterkant. Dette er vår opplæringsarena, avslutter han.

Flere mediehus, blant annet Nidaros, har bidratt med både ansatte og utstyr.
Powered by Labrador CMS