Daglig leder i Hallingdølen, Ola Stave.

Historisk for Hallingdølen: – Håper det er første og siste gang

Uvær, dyrtid, sykdom og salgsnedgang bidro til at driften gikk i minus for første gang, ifølge daglig leder.

Publisert

Avisen Hallingdølen endte opp med et driftsresultat på ca. minus 331.000 kroner. Det viser årsregnskapet for 2023.

Siden 1999, som er de eldste tilgjengelige tallene i Proff, har avisen gått med pluss i driftsresultat - frem til i fjor.

– Vi har jo hatt en fin utvikling og mange gode år de siste årene. Men i fjor så ble det tyngre å holde inntekten oppe, sier daglig leder Ola Stave til Medier24.

Spesifikt om det negative driftsresultatet sier han:

– Det håper jeg er første og siste gang.

Han forteller at bildet er sammensatt, med flere grunner til at det gikk som det gikk i 2023:

  • Dyrtid som innhentet det lokale markedet
  • Sykdom i markedsavdelingen
  • Uværet Hans
  • Kraftig nedgang i salg fra samarbeid med Amedia

– Det var veldig mange ting som spilte inn negativt samtidig i 2023 som gjorde at totalen ble dårligere enn vi hadde håpet på, kommenterer han.

Vil fortsatt være uavhengig

Stave forteller at Hallingdølen har et samarbeid med Amedia salg og marked om digitale annonsesamkjøringer.

Han forklarer at de fleste kampanjer blir solgt på innloggede data. Her kommer Hallingdølen til kort.

– Vi bruker ikke AID til å logge inn. Dermed så faller vi utenfor 90 prosent av digitalkampanjene som Amedia tidligere har solgt for oss, sier han.

– I og med at vi er selvstendige så havner vi litt mellom barken og veden når det gjelder tilgangen til det nasjonale digitale markedet, fortsetter han.

Men de ønsker fortsatt å være en selvstendig avis, og jobber med å få til konstellasjoner og tilgang til markedet, blant annet med å forbedre avtalen de har med Polaris, opplyser Stave.

Peker i riktig retning

I 2024 ser det noe lysere ut ifølge Stave, som forteller at de har gjort tiltak, men også i form av å bygge nye inntekter og flere bein å stå på.

Blant annet har de opprettholdt en større grafisk avdeling.

– Så får vi se om vi også er nødt til å tenke andre måter å organisere oss på og finne kostPnadsreduserende tiltak. Men kan man bygge inntekter og oppside så er jo det en hyggeligere øvelse, kommenterer han.

Overordnet gikk inntektene fra 2023 noe ned, fra rett i underkant av 50 millioner i 2022 til ca. 48 millioner.

Kostnadene økte noe, fra 47,5 millioner i 2022 til 48,3 millioner i 2023.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS