Ny direktør for innholdsutvikling i Amedia, Stine Holberg Dahl

Hun blir direktør for Amedia-avdelingen som blir hyllet og kritisert

Den nye direktøren for innholdsutvikling i Amedia, Stine Holberg Dahl, forteller om kritikken etter redaktørundersøkelsen - og hvordan hun tenker å angripe rollen som splitter ny sjef.

Publisert Sist oppdatert

Trønderen Stine Holberg Dahl er ansatt som direktør for Amedias avdeling for innholdsutvikling - i en avdeling hun har vært sentral i de siste syv årene.

Avdelinga har fått mye ros og en stor del av æren for hvor Amedia er i dag, men de har også høstet mye kritikk - sett i lys av Nidaros-skandalen og Amedia-rapporten, som viste at 25 prosent av Amedia-redaktørene sier eierne har opptrådt problematisk.

Dahl har vært med nesten siden starten.

– Tilliten vi har bygget opp er noe vi er stolte av, men vi tar det ikke for gitt. Det er noe vi jobber hardt for å opprettholde.

Selv har hun journalistisk bakgrunn fra Arbeideravisa, Malvikbladet, Aller Media, Schibsted og Egmont - i tillegg til at hun har jobbet med analyse og innhold de siste årene.

– Jeg føler meg veldig motivert og klar for denne rollen, sier Dahl. 

– Vi har sammen med avisene oppnådd mye, og jeg ser frem til å bygge videre på dette.

Stine Holberg Dahl

Kjernen i Amedias strategi

Hun trekker frem hvordan avdelingen har bidratt til at mediehusene klart å digitalisere seg i høyt tempo, noe som har gitt mediehusene en sterk posisjon både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi startet med en intens digitaliseringsprosess som var avgjørende for utviklinga i Amedia. Denne fasen handlet mye om å få opp ny kunnskap og beste praksis på tvers av våre aviser. Nå er vi inne i en fase der vi jobber mye mer ut fra den lokale strategien til hvert enkelt mediehus, forklarer Dahl.

Hun peker på at dette arbeidet har vært viktig for å etablere tillit og samarbeidsvilje blant redaktørene, som ofte har sett til innholdsutviklingsavdelingen for råd og støtte.

Til tross for suksessene, har avdelingen også møtt kritikk. Flere redaktører har uttrykt bekymring over at innholdsutviklingsavdelingen kan blande seg for mye inn i redaksjonelle valg. En rapport fra Arne Jensen viste at en del redaktører føler seg presset til å ta bestemte valg basert på råd fra utviklere og analytikere.

– Jeg synes debatten rundt vår rolle har vært viktig og nyttig, sier Dahl. – Den har gitt oss en anledning til å reflektere over hvordan vi best kan støtte redaktørene uten å gå over våre grenser.

Hun legger vekt på at rollen som rådgiver må tilpasses den enkelte redaktør og deres behov. Dette innebærer både å gi konkrete råd basert på analyser og å være en sparringspartner når det er ønsket.

– Vi er her for å støtte redaktørene i deres arbeid og bidra til at de lykkes med sine lokale strategier, fortsetter hun. – Vårt oppdrag er å utfordre når det trengs, men alltid med respekt for redaktørens uavhengighet.

Oppdraget

Det er lenge siden Amedia lanserte sitt store innholdsinitiativ - basert på at de undersøkte tusenvis av artikler - og fant fram til noe som funker. Oppdraget til avdelingen er delt på følgende måte:

Analyse:

  • Innholdsutviklingsavdelingen skal bruke data og analyse for å gi innsikt til redaksjonene. Dette inkluderer å se på hvilke saker som treffer best blant ulike målgrupper, spesielt unge.

Fasilitering:

  • Avdelingen skal hjelpe til med å gjennomføre workshops og samlinger i redaksjonene for å jobbe med spesifikke utfordringer, som hvordan man når ut til unge lesere.
  • De skal støtte redaksjonene i deres prosesser og gi råd om hvordan de kan forbedre sitt innhold.

Sparring:

  • Avdelingen også skal fungere som sparringspartnere for redaktørene. Dette betyr at de skal være tilgjengelige for diskusjoner om redaksjonelle strategier og valg.
  • De skal gi råd og utfordre redaktørene på en konstruktiv måte når det er nødvendig.
  • De skal hjelpe med å tolke data og forstå hvilke innholdstyper som er mest effektive.
Stine Holberg Dahl

Redaksjonell integritet

Den splitter nye direktøren ser store muligheter i å kombinere teknologi og journalistikk for å nå nye målgrupper.

– Vi står overfor en utfordring med å nå ut til yngre målgrupper, og her tror jeg at svaret ligger i å bruke teknologien på nye og innovative måter. Vi må også se på hvordan vi kan bruke data ikke bare for å forstå hva våre eksisterende lesere vil ha, men også for å nå dem som ennå ikke bruker våre tjenester.

Holberg Dahl ser også viktigheten av å bevare den redaksjonelle friheten samtidig som man innoverer.

– Balansen mellom innovasjon og redaksjonell integritet er avgjørende. Vi må være sikre på at vi bruker teknologien for å styrke journalistikken, ikke svekke den.

I avdelingen er de 10 personer (sju innholdsutviklere + analytiker, AI-ressurs og direktøren) som skal jobbe med å være en tjeneste for godt over 100 aviser.

– Jeg gleder meg til å se hva vi kan oppnå sammen. Utfordringene er store, men det er også mulighetene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS