Konstituert konserndirektør René Svendsen.

Nå kan Amedia-avisene ta betalt for abonnement igjen

– Det har vært en høyt prioritert oppgave, sier konstituert nyhetsdirektør René Svendsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I romjulen ble Amedia rammet av et dataangrep som satte flere deler av konsernet ute av spill. Det betød blant annet at betalingsløsningen for abonnement ikke lenger fungerte, og alle artikler måtte publiseres åpne.

I starten av januar fikk de opp en løsning for å plusse stoffet på alle avisene, og fikk på plass en mulighet for at ikke-abonnenter skal kunne tegne seg for en prøvetilgang ut måneden.

Målet var å få på plass en betalingsløsning innen måneden var omme.

Konstituert nyhetsdirektør René Svendsen forteller til Medier24 at de nå har etablert en betalingsløsning.

– Det har vært en høyt prioritert oppgave, og nå er abonnementssystemet nesten 100 prosent re-etablert, sier Svendsen og legger til:

– Det har gjort at vi nå har kunnet gå ut med et ordinært tilbud til de drøyt 100 000 som tegnet seg for gratis tilgang i januar, forteller han.

Dataangrepet gjorde også at 13 av 17 partneraviser ikke fikk solgt abonnementer og måtte tilby gratis tilgang. Avisene er nå tilbake på sin egen innlogging.

En annen utfordring som konsernet satte høyt på prioriteringslisten, var lønningssystemet. Svendsen forteller at det nå er oppe og går.

– Alle har fått lønn. Så de to høyeste prioriteringene våre er nå på plass.

Svendsen forteller også at håndteringen av dataangrepet nå går etter planen.

– Snart begynner vi å teste systemene for papirproduksjon og regnskap, så håndteringen går som planlagt, sier han.

Powered by Labrador CMS