
Jostein L. Østring (25) skal lede Amedias jakt på abonnenter. Blir direktør for innholdsutvikling
Erfaren redaktørspire fra Tromsø får ansvar for ny enhet i konsernet.
Jostein Larsen Østring (25) ble onsdag ansatt som direktør for innholdsutvikling i Amedia, melder tromsøgutten selv på Facebook.
Østring er allerede en mann med solid erfaring; han har jobbet i Nordlys siden 2009, og kom da fra konkurrenten iTromsø.
De seneste åra har Østring gradvis fått mer ansvar i nord, de siste par årene også som nyhetsredaktør.
Men for tre måneder siden tok han permisjon fra Nordlys for jobb som prosjektleder i Amedia i det som skulle bli et ni måneders prosjekt.
Nå har det altså blitt til en permanent stilling - som direktør for en helt ny enhet i mediekonsernet.
LES OGSÅ:
- Siden i fjor høst har Amedia snakket om flere abonnenter. Nå kommer pengene også
- Fortsetter veksten med brukerbetaling: 51 av Amedias aviser melder nå om flere betalende abonnenter
- 39 av 62 lokale mediehus i Amedia har nå flere abonnenter enn for ett år siden
- Amedia har kuttet seg til solid overskudd: 700 millioner kroner bedre på bunnlinja
Østring beskriver jobben slik:
- Jobben fremover blir altså å lede en ny enhet for innholdsutvikling. Jeg gleder meg veldig - ikke minst til å jobbe videre med drivende dyktige kolleger både i Oslo og ute i mediehusene.
- Vi vet at det er helt avgjørende å treffe med riktig innhold for å skape betalingsvilje. Vår jobb blir å sørge for at våre mediehus har de beste forutsetninger til å lage god journalistikk som leserne er villige til å betale for.
Gjennom det siste årets sukess med brukerbetaling og vekst har Amedia gjort grundige analyser av hva som utløser konsum, salg og abonnement. Konsernets nye enhet skal nå videreutvikle denne kunnskapen.
Men også bistå konkret på prosjekter innenfor for eksempel organisering og prosesser, datajournalistikk og visuelle presentasjoner.
- Dette er områder der mediehusene ikke nødvendigvis kan forventes å ha kapasitet selv, og der det er naturlig at vi bistår med ekspertise - både for at mediehusene skal kunne videreutvikle sine lokale strategier, og for å lage løsninger som FBs Maktlisten og DTs krimkart .