Sjefredaktør René Svendsen og Fredriksstad Blad solgte nesten 600 abonnementer i helgen. I Amedia totalt ble det nesten solgt 20 000.

Amedia solgte over 19.000 abonnement under Black Weekend

– Det har vært en knallsuksess for mange, sier Amedia-direktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sist helg satte mange bedrifter ned prisene på sine produkter, i anledning dagen Black Friday, og den påfølgende helgen, Black Weekend.

Også de deltakende avisene i Amedias Pluss Alt-abonnementsløsning, tilbød kundene sine et tilbud i anledning helgen, da de solgte tre måneders abonnement for én krone.

– Det har vært en knallsuksess for mange. I alt solgte vi i Amedia litt over 19.000 abonnement, sier konstituert forbrukermarkedsdirektør Gustaf Eriksson til Medier24.

Eriksson tror det er flere grunner til at Pluss Alt-produktet appellerer til leserne.

– Det er veldig populært, og mange har nytte av å ha tilgang til sin nærmeste avis, men har også relasjon til en avis i et annet sted i Norge, eller Nettavisen, sier han.

Han forteller også at Amedia har jobbet mye med å forbedre og forenkle kjøpsprosessen ved tegning av abonnement, blant annet ved å tilby betaling gjennom Vipps.

Vil la folk teste produktet

– Hvor mange av de 19.000 abonnentene håper dere realistisk på at vil forbli abonnenter etter at kampanjeperioden har gått ut?

– Jeg vet ikke om jeg tør å gå inn på noen nøyaktige tall nå, men vi har forhåpninger om at de som blir med oss videre, skal være vesentlig flere enn dem som forlater oss, svarer Eriksson.

Han mener at Amedias aviser priser seg på et bærekraftig nivå med sine abonnement.

Samtidig påpeker at den betalende brukermassen blir viktig for finansieringen av journalistikken i årene fremover.

– Da er det viktig for oss å innimellom gi folk et gunstig tilbud, slik at de får prøve ut produktene våre og se om det er noe for dem, sier direktøren.

Håper at en femtedel blir igjen

Fredriksstad Blad og redaktør René Svendsen var blant dem som var med i Amedia-kampanjen.

Hos dem ble nesten 600 nye abonnenter rekruttert i løpet av helgen.

Det er redaktøren godt fornøyd med, etter en høst der avisen har opplevd en liten tilbakegang i antall abonnenter.

– Vi velger å tolke dette som et tegn på at vi fortsatt har vekstpotensial, og at vi er minst like attraktive som vi alltid har vært, sier Svendsen til Medier24.

Svendsen forteller at avisen selger i underkant av 200 abonnenter hver uke, mens noen samtidig sier opp abonnementene sine.

– 600 er et høyt tall, men ikke helt hinsides høyt, sier han.

Redaktøren er imidlertid noe forsiktig når han blir bedt om å gi sitt anslag på hvor mange abonnenter han håper blir værende hos avisen, også etter kampanjetilbudets utløp.

– Om jeg skal være veldig nøktern, vil jeg si at jeg blir kjempefornøyd om 20 prosent av dem blir hos oss, sier Svendsen til slutt.

Powered by Labrador CMS