Onsdag skrev Medier24 at de norske konsernene er tause om et mulig salg av danske Berlingske Media.
Inside Business, som erfarte salget tirsdag, skriver at salgsprisen er forventet til å stige til rundt 1,2 milliarder norske kroner
– Ligger langt bak Norge
Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe sier til Medier24 at Schibsted,
Amedia og Polaris Media har kapitalen som skal til for et slikt eventuelt kjøp, selv
om det ikke er gitt at en slik investering vil være strategisk riktig eller
lønnsom.
– Det vi
vet er at disse tre konsernene har store eierandeler i Sverige
og har styrket sine posisjoner der. Men ingen av de – med unntak av
Schibsted Marketplaces – har tatt i Danmark ennå. Likevel omtaler
flere seg som «nordiske medieselskap», sier Raabe og legger til:
– Det
interessante med Danmark er at de ligger langt bak Norge i
digitaliseringsløpet.
Raabe sier at Danmark er et mindre modent marked, preget
av årevis med «Freesheet Wars».
– Danmark
holdt lenge kunstig åndedrett i gratis papiraviser som er
annonsefinansierte. De var senere med å etablere en forståelse av at
journalistikk er noe man skal betale for.
Han mener Danmark er mer sammenlignbart med Tyskland,
heller enn de andre nordiske landene, som har kommet lenger innen betalt
journalistikk.
– Kan vise til satsinger i Sverige
Alle de tre konsernene er til stede i Sverige, og har meldt
om stor suksess med å innføre «den norske modellen» der. Anders Opdahl i Amedia
sa i sommer til Medier24 at de ikke utelukket Danmark som marked, og at de antageligvis kunne fått til det samme i Danmark
som de har gjort i Sverige.
Raabe forteller at de norske konsernene også har fått et
godt rykte i Danmark.
– De
kan i hovedsak vise til satsinger i Sverige som suksesser. Det er ingen
tvil om at markedet i Sverige begynte å skyte fart da norske konsern
ekspanderte dit, spesielt med Amedia og Polaris Media sin arbeidsmetodikk.
Raabe er tydelig på at det ikke er kommet et faktisk
pristilbud, og at det foreløpig bare spekuleres i om Berlingske Media er til
salgs, og dermed hvem som kan være mulige kjøpere. Ingen konsern har heller
gått ut og sagt at de er interesserte offentlig.
– Men
hvis det stemmer at Berlingske er åpen for å selges, så er det i alle fall flere
norske konsern som har finansielle muskler til å kjøpe – og de
har alle et godt rykte. Så timingen kan være god, sier Raabe.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no