Medieforsker Tellef S. Raabe.

Tror norske konserner kan være aktuelle Berlingske-kjøpere: – Kan vise til satsinger i Sverige som suksesser

Medieforsker Tellef Raabe sier norske konserner har et godt rykte i Danmark, og utelukker ikke at norske konserner er på listen over interessenter i det mulige salget av Berlingske Media. 

Publisert

Onsdag skrev Medier24 at de norske konsernene er tause om et mulig salg av danske Berlingske Media. 

Inside Business, som erfarte salget tirsdag, skriver at salgsprisen er forventet til å stige til rundt 1,2 milliarder norske kroner

– Ligger langt bak Norge

Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe sier til Medier24 at Schibsted, Amedia og Polaris Media har kapitalen som skal til for et slikt eventuelt kjøp, selv om det ikke er gitt at en slik investering vil være strategisk riktig eller lønnsom.

– Det vi vet er at disse tre konsernene har store eierandeler i Sverige og har styrket sine posisjoner der. Men ingen av de – med unntak av Schibsted Marketplaces – har tatt i Danmark ennå. Likevel omtaler flere seg som «nordiske medieselskap», sier Raabe og legger til:

– Det interessante med Danmark er at de ligger langt bak Norge i digitaliseringsløpet.

Raabe sier at Danmark er et mindre modent marked, preget av årevis med «Freesheet Wars».

– Danmark holdt lenge kunstig åndedrett i gratis papiraviser som er annonsefinansierte. De var senere med å etablere en forståelse av at journalistikk er noe man skal betale for.

Han mener Danmark er mer sammenlignbart med Tyskland, heller enn de andre nordiske landene, som har kommet lenger innen betalt journalistikk.

– Kan vise til satsinger i Sverige

Alle de tre konsernene er til stede i Sverige, og har meldt om stor suksess med å innføre «den norske modellen» der. Anders Opdahl i Amedia sa i sommer til Medier24 at de ikke utelukket Danmark som marked, og at de antageligvis kunne fått til det samme i Danmark som de har gjort i Sverige.

Raabe forteller at de norske konsernene også har fått et godt rykte i Danmark.

– De kan i hovedsak vise til satsinger i Sverige som suksesser. Det er ingen tvil om at markedet i Sverige begynte å skyte fart da norske konsern ekspanderte dit, spesielt med Amedia og Polaris Media sin arbeidsmetodikk.

Raabe er tydelig på at det ikke er kommet et faktisk pristilbud, og at det foreløpig bare spekuleres i om Berlingske Media er til salgs, og dermed hvem som kan være mulige kjøpere. Ingen konsern har heller gått ut og sagt at de er interesserte offentlig.

– Men hvis det stemmer at Berlingske er åpen for å selges, så er det i alle fall flere norske konsern som har finansielle muskler til å kjøpe – og de har alle et godt rykte. Så timingen kan være god, sier Raabe.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS