Tirsdag annonserte Amedia at de kjøper det danske konsernet Berlingske
Media. Konsernsjef Anders Opdahl beskriver de to konsernene som en god match.
Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe, sier til Medier24
at oppkjøpet er veldig spennende for den norske posisjonen i Skandinavia.
– Det er klar at med dette
oppkjøpet har Amedia gjort seg til det norske konsernet med størst nordisk avtrykk.
Han legger til at Schibsted omtaler seg selv som et nordisk
selskap, men etter at mediene gikk av børsen tidligere i år, er de kun til
stede i Norge og Sverige.
Han sier spørsmålet nå blir hvordan de fire avisene i det
danske konsernet skal passe inn i Amedia.
– Amedia
har et godt rykte i Skandinavia. De har vært
verdensledende i teknologiutvikling og er anerkjent for
sin arbeidsmetodikk i abonnementssalg. Det ser man i hvordan de har
hatt suksess med å hjelpe Bonnier News Local og Gota Media i Sverige,
sier han.
– Men
av nasjonale titler kan de bare vise til direkte
eierskap i Nationen og Nettavisen. Førstnevnte har hatt en negativ
resultatutvikling siden Amedia kjøpte Tun Media i 2021, og også svak
opplagsnedgang.
– Amedia har ingen aviser i
porteføljen som er tett på det Berlingske har, sier han og
viser til at det danske konsernet har abonnementsavisen Berlingske,
freesite-avisen BT, finansavisen Euroinvestor og
nisjeavisen Weekendavisen.
– For
norske sammenligninger ligner disse avisene mest på henholdsvis Aftenposten,
Dagbladet, Finansavisen og Morgenbladet.
– Åpenbart gode eiere
Raabe forteller at danskene han har snakket med etter
ryktene begynte å svirre, har pekt på Schibsted som en mulig kjøper.
– Pakketeringsmessig ville
jeg tenkt at produktene til Berlingske passer bedre til en modell som «Full tilgang»
fra Schibsted, enn en «+Alt»-modell, sier han og legger til:
– Det
finnes åpenbart et potensiale for stoffutveksling og bundling på tvers av
skandinaviske landegrenser, muliggjort av maskinell oversettelse. Da må
produktene passe med brukerbehovene.
Samtidig understreker Raabe at Amedia er en
proff og velrespektert eier.
– Jeg mener at de har fått altfor lite
skryt og oppmerksomhet for sin teknologiutvikling. Og de har
åpenbart vært gode eiere for norske lokalaviser og
en god partner for svenske konsern.
Starten på dansk ekpansjon
Han påpeker samtidig at det har vært gnisninger knyttet til
standardisering, ettersom de rundt 100 norske titlene har ulike behov.
– Spørsmålet er hvordan
dette blir i dansk sammenheng. Oppkjøpet øker kompleksiteten
i Amedia og byr på flere utfordringer. Men man
kjøper seg til opplag, omsetning og verdier som gjør at Amedia befester sin
soleklare posisjon som det norske konsernet som eier flest
aviser, og har nest størst omsetning.
Han legger til at Polaris var på vei til å ta igjen Amedia i
omfang.
– Den
kampen kan man legge fra seg for nå, selv om slike
«konkurranser» betyr mest for bransjemediene.
– Danmark
er et mer tysk og kontinentalt marked enn de andre norske landene. Byr det på
utfordringer?
– Det er
det minst modne mediemarkedet i Norden og forståelsen av at
journalistikk er noe man betaler for er kommet kortere. Danmark er også et
mindre geografisk komplekst område, med sterke nasjonale titler. Det kan tenkes
at dette er starten på en dansk ekspansjon for Amedia, og ikke
slutten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no