Tellef S. Raabe.

Raabe om oppkjøpet: – Befester sin soleklare posisjon

Tellef Raabe mener Amedia med oppkjøpet gjør seg til det eneste norske konsernet med nordisk avtrykk. Men han er spent på hvordan titlene til Berlingske skal passe inn. 

Publisert

Tirsdag annonserte Amedia at de kjøper det danske konsernet Berlingske Media. Konsernsjef Anders Opdahl beskriver de to konsernene som en god match. 

Medieforsker ved SNF/NHH, Tellef S. Raabe, sier til Medier24 at oppkjøpet er veldig spennende for den norske posisjonen i Skandinavia.

– Det er klar at med dette oppkjøpet har Amedia gjort seg til det norske konsernet med størst nordisk avtrykk.

Han legger til at Schibsted omtaler seg selv som et nordisk selskap, men etter at mediene gikk av børsen tidligere i år, er de kun til stede i Norge og Sverige.

Han sier spørsmålet nå blir hvordan de fire avisene i det danske konsernet skal passe inn i Amedia.

– Amedia har et godt rykte i Skandinavia. De har vært verdensledende i teknologiutvikling og er anerkjent for sin arbeidsmetodikk i abonnementssalg. Det ser man i hvordan de har hatt suksess med å hjelpe Bonnier News Local og Gota Media i Sverige, sier han.

– Men av nasjonale titler kan de bare vise til direkte eierskap i Nationen og Nettavisen. Førstnevnte har hatt en negativ resultatutvikling siden Amedia kjøpte Tun Media i 2021, og også svak opplagsnedgang. 

– Amedia har ingen aviser i porteføljen som er tett på det Berlingske har, sier han og viser til at det danske konsernet har abonnementsavisen Berlingske, freesite-avisen BT, finansavisen Euroinvestor og nisjeavisen Weekendavisen.

– For norske sammenligninger ligner disse avisene mest på henholdsvis Aftenposten, Dagbladet, Finansavisen og Morgenbladet.

– Åpenbart gode eiere

Raabe forteller at danskene han har snakket med etter ryktene begynte å svirre, har pekt på Schibsted som en mulig kjøper.

– Pakketeringsmessig ville jeg tenkt at produktene til Berlingske passer bedre til en modell som «Full tilgang» fra Schibsted, enn en «+Alt»-modell, sier han og legger til:

– Det finnes åpenbart et potensiale for stoffutveksling og bundling på tvers av skandinaviske landegrenser, muliggjort av maskinell oversettelse. Da må produktene passe med brukerbehovene.

Samtidig understreker Raabe at Amedia er en proff og velrespektert eier.

– Jeg mener at de har fått altfor lite skryt og oppmerksomhet for sin teknologiutvikling. Og de har åpenbart vært gode eiere for norske lokalaviser og en god partner for svenske konsern.

Starten på dansk ekpansjon

Han påpeker samtidig at det har vært gnisninger knyttet til standardisering, ettersom de rundt 100 norske titlene har ulike behov.

– Spørsmålet er hvordan dette blir i dansk sammenheng. Oppkjøpet øker kompleksiteten i Amedia og byr på flere utfordringer. Men man kjøper seg til opplag, omsetning og verdier som gjør at Amedia befester sin soleklare posisjon som det norske konsernet som eier flest aviser, og har nest størst omsetning.

Han legger til at Polaris var på vei til å ta igjen Amedia i omfang.

– Den kampen kan man legge fra seg for nå, selv om slike «konkurranser» betyr mest for bransjemediene.

– Danmark er et mer tysk og kontinentalt marked enn de andre norske landene. Byr det på utfordringer?

– Det er det minst modne mediemarkedet i Norden og forståelsen av at journalistikk er noe man betaler for er kommet kortere. Danmark er også et mindre geografisk komplekst område, med sterke nasjonale titler. Det kan tenkes at dette er starten på en dansk ekspansjon for Amedia, og ikke slutten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS