Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, sikret seg Berlingske Media.

Dansk konsern ble rystet av Amedia-oppkjøpet: – Hadde nok kunne tilbudt mer

Danske JFM mener de kunne tilbudt det samme for Berlingske Media som Amedia gjorde, men de ble aldri invitert inn til forhandlinger. 

Publisert

Det danske mediekonsernet JFM ville gjerne kjøpe Berlingske Media, men ble aldri invitert inn, skriver MediaWatch.

Det danske mediemarkedet ble rokket da Amedia i desember annonserte at de kjøper Berlingske Media. Da hadde ryktene florert lenge om hvem som satt ved forhandlingsbordet.

En av de som ikke ble invitert inn, var danske JFM.

Konsernet, som er en sammenslåing av Jyske Medier, Fynske Medier og Den Sydvestjyske Venstrepresse, kjøpte i 2015 Midtjyske Medier fra Berlingske Media. Allerede da ga de uttrykk for at de også var interessert i å kjøpe resten av konsernet.

Da ryktene begynte å gå i fjor om et mulig salg, tok de kontakt med Berlingske Media og meldte seg som potensiell søker. De ble imidleritd aldri invitert inn i et forhandlingsrom, og rakk aldri å gi et tilbud, forteller styreleder Gert Eg til MediaWatch.

– Vi tror at Amedia vil vise seg å være en god kjøper av Berlingske. Men vi beklager at det ikke var vi som fikk muligheten til å kjøpe den. Det skulle vi likt å også prøvd, sier styrelederen.

Kjøpesummer er ikke offentligjgort, men flere har spekulert i at prisen var rundt 750 millioner danske kroner.

– Vi tror det er betalt en høy pris, hvis ryktene stemmer. Vi kunne tilbudt den prisen også, og vi hadde nok også kunnet tilby mer. Men det endrer ikke på at vi aldri kom inn i vurderingene av hvor mye vi ville by, fordi vi ikke inviterte inn, sier administrerende direktør Jesper Rosener til avisen.

Duoen spekulerer i at grunnen til at Berlingske Media valgte det norske konsernet, er fordi det ikke fører til konkurranserettslig vurdering, slik det ville gjort med et dansk konsern. 

Til tross for at konsernet ikke fikk muligheten til å legge inn bud, mener både Rosener og Eg at oppkjøpet til Amedia nå har ført til at det er mer legitimt å diskutere konsolideringer i det danske mediemarkedet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS