Konsernsjef Anders Opdahl. Her fra de de flyttet inn i Amedias nye lokaler. Nå får de også posisjon i Danmark.

Opdahl om oppkjøpet: – God match

Anders Opdahl mener oppkjøpet skal styrke mediesamarbeidet på tvers av landegrenser. Men prisen vil han ikke si noe om. 

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag kom nyheten om at Amedia kjøper det danske konsernet Berlingske Media.

Konsernsjef Anders Opdahl sier til Medier24 at de er imponert over den digitale utviklingen og lønnsomheten til Berlingske.

– Og det er en god match med Amedia. Her er det to gode organisasjoner som finner sammen.

Han legger til at det er et stort behov for samarbeid om teknologi og distribusjon når mediene skal slåss mot konkurransen fra globale techgiganter.

– Vi skal jobbe videre for å gi brukerne i hele Norden det de vil ha, sterke redaktørstyrte medier og vesentlig informasjon.

Ryktene rundt salget av Berlingske Media har rast den siste måneden. Mange konserner skal ha vært interessert i å kjøpe konsernet, deriblant flere norske. I forrige uke meldte InsideBusiness at Amedia og Bonnier sammen jobbet med en avtale.

– Hva er prisen på kjøpet?

– Vi kommenterer aldri pris.

– Det gikk spekulasjoner i forrige uke om at dere skulle kjøpe sammen med Bonnier, nå kjøper dere alene. Hva skjedde?

– Det går alltid mange spekulasjoner rundt oppkjøp. Nå er fakta på bordet.

Berlingske Media har de siste årene blitt eid av Belgiske DPG Media. Før det var de eid av norske Orkla, og får nå igjen norske eiere.

Konsernet består av abonnementsavisen Berlingske, freesite – avisen BT, nisjeavisen Weekendavisen og næringslivsavisen Euroinvestor.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS