Konsernsjef Anders Opdahl. Her fra de de flyttet inn i Amedias nye lokaler. Nå får de også posisjon i Danmark.
Foto: Kent Olsen
Opdahl om oppkjøpet: – God match
Anders Opdahl mener oppkjøpet skal styrke mediesamarbeidet på tvers av landegrenser. Men prisen vil han ikke si noe om.
Tirsdag kom nyheten om at Amedia kjøper det danske konsernet
Berlingske Media.
Konsernsjef Anders Opdahl sier til Medier24 at de er
imponert over den digitale utviklingen og lønnsomheten til Berlingske.
– Og det er en god match med
Amedia. Her er det to gode organisasjoner som finner sammen.
Han legger til at det er et stort behov for samarbeid om teknologi
og distribusjon når mediene skal slåss mot konkurransen fra globale
techgiganter.
– Vi skal jobbe videre for å gi
brukerne i hele Norden det de vil ha, sterke redaktørstyrte medier og vesentlig
informasjon.
Ryktene rundt salget av Berlingske Media har rast den siste
måneden. Mange konserner skal ha vært interessert i å kjøpe konsernet,
deriblant flere norske. I forrige uke meldte InsideBusiness at Amedia og
Bonnier sammen jobbet med en avtale.
– Hva er prisen på kjøpet?
– Vi kommenterer aldri pris.
– Det gikk spekulasjoner i
forrige uke om at dere skulle kjøpe sammen med Bonnier, nå kjøper dere alene.
Hva skjedde?
– Det går alltid mange
spekulasjoner rundt oppkjøp. Nå er fakta på bordet.
Berlingske Media har de siste årene blitt eid av Belgiske
DPG Media. Før det var de eid av norske Orkla, og får nå igjen norske eiere.
Konsernet består av abonnementsavisen Berlingske, freesite – avisen
BT, nisjeavisen Weekendavisen og næringslivsavisen Euroinvestor.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no