Onsdag ble det kjent at Amedia vil tilby alle avisene i konsernet tre ulike layout-alternativer for nettavisene.
Konstituert nyhetsdirektør i Amedia, René Svendsen, forteller at de ønsker å gi hver enkel avis større valgfrihet når det kommer til uttrykksmåter.
Avgjørelsen blir tatt godt imot av avisene i konsernet.
– Vi er veldig glade for at det blir lagt opp en mulighet for å kunne skille på uttrykkene til avisene og tilpasse det til avisens egenart. Vi har samme eier, men alle er ikke like, sier Rune Ulvik, konstituert sjefredaktør i Bergensavisen (BA).
Har tatt det opp med konsernet
BA er kjent for å være den tabloide avisen i Bergen. Ulvik bekrefter at dette er et uttrykk som bergenserne vil se mer av på nettavisen til BA.
– Vi vil ha et moderne tabloid uttrykk som passer til vår redaksjonelle profil, og som skal være gjenkjennelig for de som har fulgt BA i lang tid.
Nyhetsdirektør Svendsen opplyste om at flere av avisene i konsernet hadde etterspurt mer valgfrihet.
Ulvik bekrefter at BA er en av dem.
– Det har vi absolutt, uten at jeg skal påstå at vi er de eneste som har tatt opp et ønske om å skille seg litt tydeligere fra hverandre. Det tipper jeg mange mediehus har spilt inn.
Ansvarlig redaktør i Romerikes Blad (RB), Lars Lier, synes endringene høres spennende ut.
– Det er bra at det kommer mer moderne og ulike design for avisene, sier Lier til Medier24.
Hvilket design RB har lagt seg har ikke de ikke begynt å diskutere enda, forteller Lier.
– Bra for mangfoldet
RB-sjefen tror endringene er bra for uttrykkene til alle avisene i konsernet.
– Det er bra for mangfoldet at det er litt forskjellige varianter, avhengig av historisk bakgrunn. Amedia-avisene kommer fra stadig flere forskjellige bakgrunner.
Dette stiller ansvarlig redaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, seg bak.
– Amedia består etter hvert av mange aviser som kommer fra ulike tradisjoner. At vi kan ha litt ulike uttrykk tror jeg er en bra ting. Det gjør ingenting at aviser i samme konsern kan oppfattes ulikt – ikke bare i innhold, men også form.
Nordlys-sjefen er positiv til mulighetene for å endre designet på nettavisen.
– Hvilke uttrykk vil dere gå for i Nordlys?
– Vi har lenge vært en avis som er mer tabloid. Nordlys er nok nærmere VG i uttrykk og form enn Aftenposten, så vi kommer til å gå for det moderne tabloide, svarer Nitteberg.