Amedia sine lokaler i Akersgata i Oslo sentrum.

Amedia økte driftsresultatet i koronaåret - men omsetningen faller med 100 millioner

Flere lesere og færre annonser er fasiten etter 2020.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedia leverte i fjor et brutto driftsresultat på 535 millioner kroner, opplyser konsernet. Det er en forbedring på 14 millioner kroner fra 2019.

Resultatet før skatt er på 375 millioner kroner.

Samtidig faller omsetningen til konsernet med 102 millioner kroner.

– På tross av pandemien, har vi lagt bak oss et år der vi har styrket journalistikken, avisenes betydning for samfunnet og utvidet det norske mediemangfoldet. Samtidig har vi rustet oss for fortsatt satsing, sier konsernsjef Anders Opdahl.

– Hovedforklaringen på det sterke resultatet er en formidabel vekst i forbrukermarkedet. Antall lesere og abonnenter har økt kraftig, sier Opdahl.

Han mener fallet i omsetningen handler om den pågående koronapandemien, og påvirkningen den har hatt på annonsemarkedet.

Annonseinntektene til konsernet falt med 13 prosent, mens annonseringen i papiravisene ble redusert med 25 prosent.

– Papirfallet i annonsemarkedet er naturlig. Mange av virksomhetene som opplever stor effekt av denne kanalen ble direkte påvirket av ulike restriksjoner. Samtidig kompenseres en stor del av fallet gjennom vår digitale vekst, drevet av god innsats, mer digital varehandel og en voldsom nyhetsinteresse, sier Opdahl.

Amedia opplyser at de ved utgangen av 2020 hadde 677.115 abonnente, noe som er nesten 60 000 flere enn på samme tid i 2019.

De heldigitale abonnentene økte med 30 prosent, mens de samlede opplagsinntektene steg med 8 prosent, opplyser konsernet.

Powered by Labrador CMS