Blant temaene var nedskjæringer, teknologikamp og innovasjon, eierskap og sportsrettigheter.
Men debatten startet med et annet aktuelt
tema: Sophie Elise-saken.
Kringkastingssjefen fikk spørsmål om hva
hun lærte av prosessen rundt influenserens samarbeid med NRK.
– Det jeg er mest opptatt av er at vi ikke
skal bli redde for å prøve nye ting. Her bommet vi. Men vi skal fortsette å
drive innovasjon.
Hun påpekte at mange mente det var et
kontroversielt valg.
– Vi ønsket å prøve noe nytt, å la en
influenser drive sin bedrift samtidig som hun hadde et samarbeid med NRK. Det
ble mer og mer krevende, sier hun.
Fürst Haugen fortalte at det var veldig ubehagelig å stå i Debatten med Fredrik Solvang og snakke om Sophie Elise.
– Men jeg forsøkte å tenke «en dag blir dette nyttig, en dag blir dette nyttig».
– Vanskelig
Det ble også snakk om NRKs rolle mot de kommersielle aktørene.
Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, er klar på at det ikke er noe hemmelighet at hun mener at NRKs konkurranse med Schibsted påvirker hvordan Aftenposten kan konkurrere på å prise sine produkter.
– For Aftenposten så er det ingen tvil om at den største årsaken til at noen ikke abonnerer, er fordi NRK er der, og ligger nær på profilen, sier hun og legger til:
– Papirøkonomien er på rask nedgang. Da er det viktig å konkurrere bedre på pris på de digitale flatene. Når NRK legger seg så tett opp til det vi gjør, så er det vanskelig, sier Skogen Lund.
Samtidig ønsker hun å rose NRKs forsøk med Sophie Elise.
– Også NRK må prøve å nå de unge målgruppene. Læringen er at vi må prøve å tørre og feile.
– Jævlig irriterende
TV 2-sjef Olav Sandnes mener Sophie Elise-saken hadde vært annerledes om det skjedde i TV 2.
– Fordi vi er kommersiell allmennkringkaster. Det er en del av forventningen hos publikum. Vi må anerkjenne at verdenen med influenserne er en del av samfunnet. Det er det mediene har levd av, altså profiler. Utfordringene er når profilene har kommersielle modeller som går på tvers.
Han sier han ikke har noe imot at NRK er store prinsipielt.
– Det handler om bevissthet om hvordan vi treffer de kommersielle. NRK er gode og jævlig irriterende å konkurrere med.
Anders Opdahl mener det er NRK har klart seg bedre enn andre
europeiske kringkastere.
– Men når man er så sterke som NRK er, så blir det
fort kollisjon. For NRK er det viktig å ha en bevissthet rundt andre aktørers
inntjening.
– Løpet er ikke kjørt
Programleder Kjetil Dahle spurte også de kommersielle aktørene kom til å kutte.
– Norske medier går ikke så det griner. Vi går inn i en tid nå som er ekstremt usikker. Men til sjuende og sist: Det verste medarbeidere i TV 2 kan oppleve er at vi drar i bremsen, og ikke satser. Vi må klare dualiteten, sier Sandnes.