Avtroppende BA-redaktør, Sigvald Sveinbjørnsson, konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, sjefredaktør i BT, Frøy Gudbrandsen og klubbleder i BA, Einar Lundsør.Foto: Endre Simonsen/ Torill Kathrine Hovd Henriksen/Ole Alexander Saue/Arne Ristesund
Dette er dommen over BA-sjefens redaktørtid: – En motkraft i norsk offentlighet
Både konsernsjefen, klubblederen og den argeste konkurrenten roser Sigvald Sveinbjørnssons redaktørgjerning.
Leder for redaksjonsklubben i BA, Einar Lundsør, er klar på nyheten om sjefens avgang kom uventet på de ansatte.
– Det er synd og overraskende. Det kom brått på. Men redaktørlivet er en livsstil og en «24/7-jobb», og Sigvald har vært her i snart seks år. Om man ikke er hundre prosent motivert til å gå inn i det så kan det være like greit å gjøre som Sigvald har gjort, sier Lundsør til Medier24.
Klubblederen er ikke tvil om hvilke betydning Sveinbjørnsson har hatt for BA.
– Tallene taler for seg selv. Det er en betydelig økning fra han kom inn, og det er ingen tvil om at han etterlater seg et BA i en mye bedre stand.
– Hva har Sveinbjørnsson betydd for journalistikken i Bergen?
– Jeg tror han har bidratt til å gjøre både BA og Bergens Tidende (BT) nærmere folk, og fått inn mer kvalitetsjournalistikk om Bergen by. Vi har satt mer journalistisk fokus på Bergen siden Sigvald har hatt fokus på å styrke oss redaksjonelt, svarer Lundsør og fortsetter:
– Det har også gjort at BT har trappet opp sin satsing på Bergen by. Så jeg tror Bergen har kommet godt ut av Sigvalds redaktørgjerning.
– Hva blir viktig for den som tar over sjefsstolen i BA?
– Den må videreføre satsingen på journalistikk som Sigvald sto for. Vi må få lov til å fortsette å styrke oss redaksjonelt og vokse videre. Den nye lederen må også tørre å satse digitalt. BA skal fortsatt være en uredd lillebror som kanskje snart slipper å ha lillebror-stempelet på seg.
Skryt fra konkurrenten
Sjefredaktør i BT, Frøy Gudbrandsen, forstår at redaktører ønsker å prøve noe nytt etter seks år i sjefsstolen.
– Jobben som sjefredaktør er en intens jobb. Han har hatt jobben i seks år og jeg forstår veldig godt at han vil gjøre noe annet. Jeg tenker det er helt vanlig, sier Gudbrandsen til Medier24.
Hun er klar på at Sveinbjørnsson har vært en god sjef i BA.
– Jeg tror han har vært bra for BA. Han har bidratt veldig positivt til mediekonkurransen i Bergen. Det er noe som har vært skjerpende på oss. Det er bra for både oss og journalistikken i Bergen, og alle som bryr seg om den.
Nettopp det at BAs avtroppende sjef har dyrket konkurransen mellom BT og BA tror Gudbrandsen har vært positivt.
–Sigvald har vært glad i å gjøre BA sin journalistikk synlig og skape engasjement rundt den.
Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, var den første som fikk vite at Sveinbjørnsson gir seg som BA-sjef.
Han er klar på at han gjerne skulle hatt Sveinbjørnsson med videre.
– Jeg synes det er synd. Sigvald har gjort en kjempejobb med BA. Avisen strutter av kraft og er en helt annen utgave av seg selv enn da han overtok. Jeg er veldig tilfreds med utviklingen avisen har hatt, og jeg skulle ønske Sigvald skulle fortsette med det, sier Opdahl til Medier24 og fortsetter:
– Men når han ikke var motivert så synes jeg det var modig og riktig av han å si det.
– Hva mister BA når Sveinbjørnsson drar?
– Sigvald kan Bergen, og han er Bergen i kropp og sjel. For BA har det vært viktig. Han har vært en glitrende kraft og motkraft i norsk offentlighet. Så synes jeg også han har vært frekk, freidig og flink i å aksle nummer to posisjonen i en konkurranse med en stor konkurrent i Bergen, svarer Opdahl.
På spørsmål om hvilke kvaliteter den neste lederen i BA bør besitte, trekker konsernsjefen fram mye av de samme kvalitetene som Sveinbjørnsson har.
– Man må ha en dyp forståelse for lokalsamfunnet. Samtidig må man forstå de lokale konsekvensene i det utvidede konkurransemarkedet. Vi kjemper om folks tid, og den konkurransen står ikke bare mellom BA og BT. Den neste lederen i BA bør også ha de perspektivene.