Ida Eliassen-Coker og gjengen i Altså satser på podkast.

Altså lanserer podkast på kvinnedagen – samarbeider med Podimo

Ida Eliassen-Coker har lenge villet lage podkast med kvinnemagasinet Altså. Nå er ønsket blitt en realitet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kvinnemagasinet Altså satser på podkast sammen med plattformen Podimo og har sluppet sin første episode av «Altså, hør her!» på selveste kvinnedagen, 8. mars.

Sjefredaktør Ida Eliassen-Coker forteller at magasinet lenge har hatt lyst til å starte sin egen podkast, og at lytterne har etterspurt dette. Nå mener de tiden er moden for å gjøre det.

– Vi har ikke følt at vi har kunnet gjøre det på en måte som skilte seg nok fra det som fantes. Nå har vi funnet måten å gjøre det på i Altså-ånd, sier Eliassen-Coker til Medier24 når vi møter henne på Altsås kvinnedagsarrangement i Oslo sentrum.

Noe av æren for at podkasten nå blir en realitet, gir Coker til Altsås nye samarbeidspartner, podkastplattformen Podimo.

– Da Podimo kom til oss fikk vi en produsent som kunne stå for det tekniske vi ikke kunne. Så hadde de også en idé om form, og at vi kunne bygge det opp som et magasin, men i lyd, sier Coker.

Satser på podkast uten annonser

Eliassen-Coker forteller at Altsås podkastepisoder vil være bygget opp over mange forskjellige formater, med ulike spalter.

Under mandagens arrangement, var influenser Iselin Guttormsen gjest i en slik spalte, med tittelen «Kan jeg være en god feminist og se på porno?»

– Så kommer vi til å ha helt andre ting, som reportasjer og portretter som skal være egne serier, alt ettersom hvor bra det går og hvor mye penger vi får fra Fritt Ord, smiler Eliassen-Coker.

Sjefredaktøren mener også at det er viktig at podkasten deres ikke baserer seg på annonseinntekter, men på abonnementsinntekter.

– Hvordan skal dere få det til å gå rundt, uten noe annonsering?

– Podimo er en revenue-share-modell, så vi får betalt for dem som betaler for å abonnere hos dem. Det tenker vi er mulig på samme måte som Altså har vært mulig, med volum.

– Satser på kvinnelige programledere

Lina Tandberg Martens er innholdssjef i Podimo.

Hun forteller at samarbeidet mellom dem og Altså ble initiert på tampen av fjoråret.

– Vi tok kontakt med Altså litt før jul, og så dem som en partner for oss, fordi de lager et innhold som treffer godt med det vi ønsker å kommunisere, sier Tandberg Martens til Medier24.

Og fortsetter:

– De skaper bevissthet rundt temaer som vi mener er viktig at enda flere ører skal høre. Vi tenker at podkasten kan være et fint komplementærprodukt til magasinet.

Tandberg Martens forteller at Podimo har vært opptatt av å gi kvinner plass på plattformen sin siden de etablerte seg i Norge i august i fjor.

– Vi satser på kvinnelige programledere i Podimo. Det har vi gjort siden starten. Vi har også satset på kvinnelige lyttere, og slik passer Altsås målgrupper og Podimos målgrupper veldig godt sammen, sier hun.

Mange tok turen til Altsås kvinnedagsarrangement i Oslo sentrum tirsdag morgen.
Powered by Labrador CMS