Marius Zachariasen
Foto: Anne Elisabeth Næss
Marius Zachariasen blir Altingets kommersielle direktør i Norge
Zachariasen har erfaring fra Schibsted, First Hotels og McCann. Nå går har til den nye nettavisen.
Marius Zachariasen blir kommersiell direktør i Altinget, og blir danskeide politiske nettavisens andre lederrekruttering før etablering i Norge.
I februar ble det kjent at Altinget skal etablere seg i Norge, og at Veslemøy Østrem blir avisens sjefredaktør. Med seg får hun Marius Zachariasen som kommersiell direktør. Han vil lede avisens salg- og markedsarbeid.
– Dette gleder jeg meg til. Det å få bygge opp en ny og seriøs medieaktør i Norge, er en svært meningsfull oppgave. Slik jeg kjenner mediemarkedet i Norge, er jeg overbevist om at det er behov for en seriøs politisk avis som Altinget. Redaktørstyrte medier som kan gå i dybden og som har stor troverdighet, er noe norske lesere og organisasjoner etterspør, mener Zachariasen.
Han kommer fra rollen som markedsdirektør i First Hotels og har tidligere erfaring fra blant annet Schibsted og McCann.
– Når jeg nå vender tilbake til mediebransjen, er det for å bidra til å styrke den demokratiske samtalen. Innovative, redaktørstyrte medier om politikk, med Altingets nøytrale profil, finnes ikke i det norske medielandskapet i dag, sier Zachariasen.
Påtroppende sjefredaktør i Altinget, Veslemøy Østrem, gleder seg til å samarbeide med Zachariasen.
– Jeg kjenner ham som en svært dyktig og engasjert leder. For å lykkes med å skape noe helt nytt, er det avgjørende å ha en makker av hans kaliber, og som deler visjonen til Altinget, sier Østrem om ansettelsen.
Avisens lederduo går straks i gang med å rekruttere både til redaksjonell og kommersiell side.
Avisen vil få lokaler i Oslo sentrum.
– Vi ser for oss at vi er cirka 12 medarbeidere allerede høsten 2022, og vil gjerne bygge en raus organisasjon med høye ambisjoner, sier de to.