Bergen, Norway 20210119. TV 2-sjef Olav T. Sandnes foran den nye logoen til TV2.Foto: Eivind Senneset / NTB
Eivind Senneset
Altibox mister TV 2s kanaler etter brudd i forhandlinger
Brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Altibox.
TV 2 har i dag gitt beskjed til Altibox at de avslutter forhandlingene om en ny distribusjonsavtale.
Det skriver kanalen i en pressemelding onsdag.
Dagens avtale går ut 31. mars. Dermed mister kundene til Altibox TV 2s lineære kanaler fra og med 1. april.
Sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes, beklager i pressemeldingen overfor kundene som nå ikke får tilgang på TV 2s lineære kanaler gjennom Altibox.
Han konstaterer samtidig at det ikke er grunnlag for en ny avtale.
— Et partnerskap forutsetter en avtale som fungerer for begge parter. Gjennom forhandlinger over lenger tid, har det blitt tydelig at Altibox ønsker en helt annen modell enn det TV 2 har tilbudt, og som avviker vesentlig fra det TV 2 har avtalt med de andre distributørene i markedet, sier Sandnes.
Kommunikasjonssjef i Altibox, Andreas Veggeland, er klar på at Altibox ønsker å fortsette å vise TV 2s kanaler.
I en e-post til Medier24 skriver Veggeland:
–Når vår avtaleperiode med TV 2 går ut, har vi ingen rettigheter til å vise deres innhold. Så med mindre vi blir enige om en god nok avtale for kundene våre, er det dessverre en mulighet for svarte skjermer.
Og fortsetter:
– Vi ønsker selvfølgelig å inngå en ny avtale med TV 2, men vi vil ikke akseptere en avtale som tvinger kundene våre til å betale for innhold de ikke ønsker å se på.
– Hvilke krav er det TV 2 stiller, som dere ikke føler dere kan imøtekomme?
– Altibox kan ikke akseptere en avtale som tvinger kundene våre til å betale for innhold de ikke ønsker å se på.
– Hvordan blir dialogen mellom Altibox og TV 2 de neste dagene?
– Vi er åpne for å fortsette en konstruktiv dialog for å komme frem til løsninger som er gode for både kundene, TV 2 og Altibox. Om det blir noe dialog, vil være opp til TV 2.