Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, tror flere vil abonnere på en avis i konsernet i 2021.

fd

Amedia-sjefen øyner 700 000 abonnenter i 2021: – Et edruelig mål

Konsernsjef Anders Opdahl har tro på at Amedias abonnentmasse vil vokse ytterligere i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedias årsregnskap for 2020 viser at omsetningen faller med 102 millioner kroner, sammenlignet med året i forveien.

Samtidig har driftsresultatet og resultatet før skatt bedret seg med henholdsvis 14 og 62 millioner kroner.

Ved utgangen av 2020 hadde konsernet omtrent 677 000 abonnenter, hvilket er like i underkant av 60 000 flere enn på samme tid i 2019.

– Hva er så målet for utgangen av 2021?

– Vi har tatt ut en ganske stor effekt ved Alt+, så der vil vi nok se en svakere vekst i 2021 enn i 2020. Samtidig har vi hatt en underliggende vekst siden 2015, sier konsernsjef Anders Opdahl til Medier24.

Han er i utgangspunktet forsiktig med å annonsere et mål for antall abonnenter, men sier likevel:

– At Amedia i sum havner på over 700 000 abonnenter, synes jeg er et edruelig mål.

– Et fantastisk fellesskap

Opdahl mener tjenesten +Alt, der brukerne får tilgang til alle Amedias 80 aviser gjennom ett abonnement, vil bli viktig for veien videre.

– Vi har etablert en ledende nyhetsplattform i Norge på tvers av mediehusene. Det er et fantastisk fellesskap, og skaper rom og kraft for hvert enkelt mediehus, sier Opdahl til Medier24.

– Det gir oss gode forutsetninger for å lykkes i årene som kommer.

Så langt abonnerer 120 000 nordmenn på +Alt-tjenesten.

Opdahl mener at Amedias arbeid for det journalistiske samfunnsoppdraget, kombinert med Amediastiftelsens strategi, lover godt for fremtiden.

– Vi har et eierskap som reinvesterer det vi tjener på å utvikle fellesskapet. At vi også har unik økonomisk handlefrihet, gjør at vi har tro på at de enkelte mediehusene vil styrke sine posisjoner i det norske medielandskapet i årene fremover.

– Hva er grunnen til at Amedias driftsinntekter falt med over hundre millioner kroner i 2020?

– Det er svikten i annonsemarkedet. Her er det variasjoner rundt omkring i Norge, men at det markedet falt mest der smittetrykket var høyest, er helt naturlig, svarer Opdahl.

Han peker på at annonsemarkedet i stor grad henger sammen med varehandelen i Norge.

– Når varehandelen begrenses, blir etterspørselen etter annonser redusert.

– Det er helt utrolig

Konsernsjef Opdahl benytter samtidig anledningen til å hylle alle Amedias ansatte for innsatsen de la ned gjennom fjoråret.

– Det er helt utrolig. Jeg er helt oppriktig rørt og stolt. Fra hjemmekontorene har redaksjonene levert samfunnsoppdraget på strålende vis, sier han.

Amedias markedsavdelinger, trykkeri og distribusjon, høster alle ros fra Opdahl.

– Alle deler av konsernet vårt har gjort en fantastisk innsats. Vi er nesten 2500 ansatte, og alle som jobber i Amedia har en «aksje» i resultatet vi presenterte i dag.

Opdahl er usikker på hvordan koronapandemien vil påvirke Amedia i tiden som kommer, men sier han er forsiktig optimistisk.

Han trekker også et område der de norske mediene har utviklet seg positivt, som følge av pandemien.

– Det har vært en underliggende hyperdigitalisering av det norske medielandskapet. Den har virkelig skutt fart gjennom 2020, og det indikerer alle tallene også at den vil gjøre i 2021., sier han.

Powered by Labrador CMS