Bokansvarlig Rannveig Korneliussen og kulturredaktør Sigrid Hvidsten i Dagbladet

Dagbladet BOK har nådd 5 millioner sidevisninger. Ønsker å bli ledende på bokstoff

– Vi fikk noen tilbakemeldinger fra leserne om at de ikke fant bokstoffet vårt, sier kulturredaktør Sigrid Hvidsten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I desember lanserte Dagbladet sitt eget nettsted for litteratur, Dagbladet BOK.

Forrige uke rundet nettstedet fem millioner sidevisninger etter tre måneder.

De opplyser også at Dagbladets litteraturjournalistikk har opplevd en vekst på 200 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi er veldig glade og fornøyde. Målet vårt er å nå bredt ut med bok, og det har vi nå vist at vi klarer det, sier kulturredaktør Sigrid Hvidsten til Medier24.

– Ingen breddenettsteder for bok

Utgangspunktet for Dagbladet BOK var at de ønsket å skille ut bokstoffet i avisen slik at det ble med synlig.

– Vi fikk tilbakemeldinger fra noen lesere om at de ikke fant bokstoffet vårt på nett. Dagbladet skriver mye om litteratur, i flere avdelinger, og derfor var det viktig å samle alt på ett sted, sier Hvidsten.

Dagbladets kulturredaktør mener de fyller et tomrom i kulturjournalistikken på nett, og at mye av dagens bokjournalistikk er forbeholdt papir.

– Det finnes ingen breddenettsteder for bok. Morgenbladet er en nisjeavis, Klassekamper er mest opptatt av papiravisa. Det er ingen store nettsider med hyppige oppdateringer på bokstoff.

– Bokstoffet mangler en digitaltilstedeværelse. Vi ønsker å ta posisjon til å bli ledende på bok digitalt, legger hun til.

Hvidsten understreker samtidig at den store trafikken kommer fra Dagbladet.

– Et rolig univers

Men selv om bok-nettstedet får drahjelp fra moderskipet, er Hvidsten opptatt av å treffe målgruppen der hvor de er.

– Det kunne vært lett å lene seg tilbake og tenke at Dagbladet er en kjempegod trafikkmaskin. Men vi innså at vi også må oppsøke«bokleserne» der hvor de er, og ikke bare forvente at de kommer til oss.

Blant annet har de opprettet egne diskusjonsgrupper på Facebook, samt sende ut nyhetsbrev.

– Det som har manglet litt er den store samtalen. I gamle dager pleide man å diskutere litteratur på fest, nå diskuterer man serier man har sett.

– Vi henter naturligvis trafikken fra fronten til Dagbladet, men det er også viktig for oss å skape det rommet vi har i Dagbladet BOK nettsiden, sier bokansvarlig Rannveig Korneliussen til Medier24.

Når man går inn på Dagbladet BOK merker man fort at den skiller seg ut fra Dagbladets forside.

Korneliussen er klar på at de ønsker å dyrke sin egen stil.

– Tilbakemeldingene fra leserne er at de synes Dagbladet BOK er et fint sted å være. At det er et rolig univers hvor de finner de sakene de har lyst til å lese.

Powered by Labrador CMS