I 1994 gikk Frode Hansen for første gang inn svingdøra til Dagbladet, da i Akersgata. Da ble drømmen som han hadde hatt siden han var 14 år oppfylt.
Nesten 29 år og flere roller senere er han blitt ansvarlig redaktør for avisen.
– Jeg går inn i oppgaven med ekstremt stor ydmykhet, og det er en ære og et privilegium å få lede avisa som har vært en så stor og viktig del av mitt liv, sier han til Medier24.
Hansen kommer fra stillingen som nyhetsredaktør, en rolle han har hatt i snart ti år. Den overtas av Jan Thomas Holmlund, som konstitueres i rollen.
Sammen med nylig avgått sjefredaktør Alexandra Beverfjord staket Hansen ut en ny kurs i 2018.
Den kursen vil han fortsette med.
– Vi er i en unik posisjon. Vi har hatt vekst de siste årene, og vært en digital leservinner. Det viktigste vi gjør nå er å videreutviklet og dyrke DNAet vårt. Vi er en kvalitetstabloid, og det kommer vi til å dyrke videre, forteller han.
Den nye sjefredaktøren ønsker ikke å komme med den store programerklæringen nå. Det ønsker han å bruke tid på.
– Men det viktigste for oss er å stå i den strategien vi har utviklet de siste årene, sier han.
Skiller seg ut
I 1993 kom boka «Utskjelt og utsolgt» om Dagbladet gjennom 125 år. Hansen mener Dagbladet fortsatt er litt der i 2023.
– Det vi bruker mest ressurser på er nyhetsjournalistikken, breaking news, gravejournalistikk og løpende journalistikk, men det skal være plass til noe annet også. Det skal også være åndelig føde. Det er kombinasjonen som gjør Dagbladet unikt. Slik har det vært siden 1930-tallet, sier han og slår følgende fast:
– Vi er Norges tydeligste tabloidavis, og det skal vi fortsatt være.
– Som sjefredaktør, går du lengre vekk fra journalistikken?
– Det blir nok andre oppgaver og prioritet på andre ting, men jeg ønsker også å være en tydelig redaksjonell leder. Så har vi veldig gode ledere her i Dagbladet som drar skuta og prosjektet videre.
Lavest tillit blant de fire store
Ifølge den nylig publiserte Reuters Digital News Report for 2022 scorer norske nyhetsmedier generelt høyt på tillit.
I Norge har Dagbladet (60 prosent) lavest tillit blant de fire store Hansen nevner, som er NRK (80 prosent), VG (66 prosent), TV 2 (73 prosent) og Dagbladet. Det er dog verdt å merke at samtlige aviser har et fall i tilliten fra 2021.
Samtidig har Dagbladet økt kraftig i antall brukere og lesere.
– Tabloidavisene vil aldri vinne tillitskampen. Det ligger i formatets natur. Vi har tapt litt tillit i det siste, men det jobber vi med, sier han.
– I takt med at vi blir større så følger det også større debatt om produktet. Det er fint. Det lever vi med og skal stå i.
Han mener det å være transparent med valgene redaksjonen gjør bygger tillit.
– Bransjen i seg selv bør være enda mer transparent på de publisistiske valgene man tar. Det er med på å bygge tillit i befolkningen, kommenterer han.
Roser Beverfjord
Han innrømmer at det blir rart å ikke jobbe tett med Beverfjord lenger. Han forteller at det har vært ekstremt motiverende å jobbe sammen med henne.
– Hun er en drivende dyktig leder og ansvarlig redaktør. Det har vært et privilegium å jobbe så tett med henne disse årene, sier han.
Redaksjonssjef Jan Thomas Holmlund konstitueres som nyhetsredaktør etter Hansen. Han sier til Medier24 at han gleder seg til å ta fatt på de nye oppgavene.
– Denne uka er det 15 år siden jeg startet som sommervikar i Dagbladet. Det har blitt mange vanvittig morsomme år med fantastiske kollegaer. Dagbladet er et avishus med en stolt populærjournalistisk tradisjon, og avisa har mange av bransjens aller dyktigste journalister, som hevder seg på både nasjonalt og internasjonalt nivå, sier Holmlund til Medier24.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no