Torsdag ble det kjent at Alexandra Beverfjord går av som ansvarlig redaktør i Dagbladet. Nyheten ble meldt på et allmøte på huset klokken 10.
Samtidig ble det kjent at nyhetsredaktør Frode Hansen rykker opp og blir sjefredaktør, mens Beverfjord fortsetter som administrerende direktør for Dagbladet.
– Jeg synes det er en kjempespennende oppgave å gå løs på. Vi skal samle alle merkevarene våre i én linje, og vi skal jobbe for å forsterke alle posisjoner, sier Beverfjord til Medier24.
Sammenslåingen vil øke både kunnskapsdeling og samarbeid, mener Beverfjord.
En tid for alt
Beverfjord har jobbet redaksjonelt siden 1996. Den nye rollen er uten redaksjonelle oppgaver eller ansvar.
– Jeg synes det (å jobbe redaksjonelt, journ.anm.) er kjempeinspirerende, men det er tid for nye oppgaver. Jeg har stor energi på strategi, digitalisering og forretningsutvikling. Det er noe jeg gleder meg til, sier hun.
Hun har samtidig tro på sin arvtaker, Frode Hansen.
– Jeg er helt sikker på at Dagbladet får en helt fantastisk redaktør i Frode Hansen. Som nyhetsredaktør har han vært en enorm drivkraft i veksten som Dagbladet har hatt de siste fem årene, kommenterer hun.
La om strategien
I 2018 la Dagbladet om sin redaksjonelle strategi. Situasjonen på tidspunktet var utfordrende, med stagnasjon og negativ utvikling på sidevisninger, unike digitale brukere, og en nedgang på mobil.
– Vi laget en ny kurs, fordi hvis dette hadde fortsatt så måtte vi redusert kraftig i bemanningen. Hadde vi gjort det så hadde vi ikke klart å gjøre Dagbladet til en av de store spillerne i Norge, forteller Beverfjord.
Satsingen gikk primært på nyhetsjournalistikken, samt en satsing på web-TV og forsterkning av underholdningsposisjonen.
– I løpet av de årene har vi doblet unike brukere på mobil, nesten triplet TV-trafikken, startet næringslivsavis og bokavis. Vi har egentlig konkludert med at effektene vi har fått har vært over de forventningene vi hadde, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no