Sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.
Sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.

Dagbladet beklager etter «skandale»-kommentar

– Vi beklager fordi vi så at vi ikke hadde dekning for de opplysningene, sier sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet til Adresseavisen.

Publisert Sist oppdatert

Dagbladet publiserte 5. mai kommentaren «Presset frem skandalen», signert Esten O. Sæther.

Bakgrunnen var at Norges Skiforbund stemt ja for bruk av høydehus. I kommentaren til Sæther ble både Birgit Skarstein og Astrid Uhrenholdt Jacobsen tillagt svært sentrale roller i forbindelse med Skiforbundets vedtak.

Det var Adresseavisen som først skrev om saken.

I kommentaren blir Skarstein tillagt en rolle der hun bidro til at langrennslederene og skipresidenten kom i overraskende mindretall.

Det ble også skrevet at Skarstein presset frem vedtaket, og «vippet usikkerheten til et klart ja-flertall».

Dette viste seg å ikke stemme, og Dagbladet måtte ut å beklage.

«Dagbladet hadde ikke dekning for disse formuleringene, og både tittel og tekst er derfor endret. Dagbladet beklager dette», skriver Dagbladet i toppen av kommentaren.

Tittelen på kommentaren er nå endre til «Den triste skandalen».

Til Adresseavisen innrømmer sjefredaktør Alexandra Beverfjord at de ikke hadde dekning for å beskyldningene mot Skarstein.

– Uavhengig av reaksjoner, så beklager vi fordi vi så at vi ikke hadde dekning for de opplysningene, sier Beverfjord til Adresseavisen.

Powered by Labrador CMS