Amedia melder i en pressemelding at de gjør endringer i konsernledelsen.
Alexandra Beverfjord og Anders Krab-Johansen er nye inn i konsernledelsen.
De fire som forsvinner ut blir en del av en nyetablert utvidet ledergruppe.
Det gjelder direktør for Amedia annonse, Hilde Norddal, direktør for Amedia abonnement, Gustaf Eriksson, direktør for data og teknologi, Håvard Solheim og nyhetsdirektør Markus Rask Jensen.
Den nye ledergruppa skal «sikre god forankring og fart i arbeidet rundt Amedias strategiske prioriteringer» står det i pressemeldingen.
Se hele den nye konsernledelsen lengre ned.
Samle abo og annonse
Amedia skal samle annonse og abonnement i en felles linje.
Gisle Torheim skal lede dem, i rollen som Chief Financial Officer og Chief Operating Officer (CFO/COO).
– Å sørge for en fortsatt god utvikling i våre to viktige forretningsområder, annonse og abonnement, er helt avgjørende for å sikre sterk digital vekst og dermed en bærekraftig finansiering av den viktige journalistikken fra våre mediehus, sier Torheim, som nå har overordnet ansvar for områdene finans, strategi og kommersiell drift og trykk.
Mandag kom nyheten om at Alexandra Beverfjord slutter i Aller Media, og blir konserndirektør for innhold, produkt og teknologi i Amedia.
Hun går inn i konsernledelsen, og som Medier24 har tidligere omtalt, går Håvard Solheim og Markus Rask Jensen ut av konsernledelsen. De skal rapportere til Beverfjord.
Nå ser konsernledelsen slik ut:
Anders Opdahl, CEO (konsernsjef)
Gisle Torheim, CFO og COO (finans, strategi og kommersiell drift)
Alexandra Beverfjord, CPO (innhold, produkt og teknologi)
Morten Nilsen, EVP News Media (nyhetsmedier, Norge)
Anders Krab-Johansen, EVP News Media (nyhetsmedier, Danmark)
Ingrid Skogrand, EVP News Media (nyhetsmedier, Norge)
Marte Ingul, EVP Public Affairs and Communications (samfunn og kommunikasjon)
Petter Høiseth, Chief of Staff (stabsfunksjoner)
Danske Krab-Johansen
Amedia kjøpte like før jul det danske mediekonsernet Berlingske.
Mandag sa Anders Opdahl at de fortsetter med sitt styre og konsernledelse, men i dag er det kjent at konsernsjef Anders Krab-Johansen også får en plass i konsernledelsen i Norge.
– Med vårt eierskap i det ledende danske mediehuset, sammen med vår helt unike portefølje med over 100 avistitler i Norge, og som deleier av 65 avistitler i Sverige, står Amedia nå i en helt særegen posisjon for å dele ekspertise og drive innovasjon innen digital avisutvikling i verdensklasse. Som en naturlig konsekvens av dette, går også konsernsjef i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, inn i konsernledelsen, med ansvar for vår danske virksomhet, sier Opdahl i pressemeldingen.
Opdahl understreker at den nye ledermodellen skal styrke samarbeidet mellom Amedias ulike virksomheter, samtidig som den sikrer publisistisk uavhengighet for konsernets aviser.
Presisering: I den tidligere versjon av saken stod det at stabssjef Petter Høiseth også var ny inn i konsernledelsen. Han er ikke ny i konsernledelsen, men har hele veien hatt rolle som stabssjef i konsernledelsen. Rettet tirsdag 11.februar 16:02
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no