Alexandra Beverfjord melder overgang fra Aller Media til Amedia. Det melder konsernene i en pressemelding mandag.
– Jeg har lenge vært imponert over Amedias evne til å kombinere samfunnsansvar med innovasjon, både lokalt og nasjonalt. Den banebrytende digitaliseringen av Amedias lokalaviser har vakt internasjonal oppmerksomhet i mediebransjen, og jeg ser virkelig frem til å bidra i selskapets videre utvikling, sier Beverfjord.
Konsernsjef Anders Opdahl er fornøyd med ansettelsen, og beskriver henne som en sjelden kapasitet som har skapt unike resultater som toppleder i nordisk sammenheng.
Alexandra Beverfjord:
- Startet som journalist i Adresseavisa 1996.
- Gikk til Dagbladet i 2001 som reporter. Ble senere nyhetsredaktør.
- Gikk til NRK i 2013 som reportasjeredaktør først, så nyhetsdirektør.
- Returnerte til Dagbladet som sjefredaktør og administrerende direktør i 2018.
- Ble konserndirektør i Aller Media i 2023.
- Blir konserndirektør for innhold, produkt og teknologi i Amedia i 2025.
- Utdannet innen sosialantropologi og økonomi. Mastergrad fra NTNU og MBA fra NHH.
– Alexandra er en ekte publisist, som brenner for journalistikken, og jeg er helt trygg på at hun vil bidra sterkt til å løfte oss videre, sammen med dyktige kolleger hun nå får i Amedia, sier han.
– Dypt takknemlig
I en pressemelding fra Aller Media uttaler konsernsjef Dags Sørsdahl at Beverfjord har gitt uvurderlige bidrag til selskapets suksesser, «blant annet ved å lede en digital transformasjon for Dagbladet i rollen som ansvarlig redaktør».
– Det siste året har hun vært en sentral drivkraft i utviklingen og implementeringen av Aller Media Nordic. Hennes visjonære lederskap og evne til å inspirere omgivelsene har vært avgjørende for å forme vår kultur og strategi. Jeg er dypt takknemlig for det solide grunnlaget hun har bidratt til å etablere, sier Sørsdahl.
Dato for tiltredelse er ikke fastsatt. Aller Media opplyser at hun vil jobbe med selskapet for å sørge for å en smidig overgang.
Gjør organisatoriske endringer
Når Alexandra Beverfjord tiltrer rollen tar hun det konsernovergripende ansvaret for innhold, produkt og teknologi.
– I løpet av kort tid har Amedia tatt en ledende posisjon i det nordiske mediemarkedet, noe som skaper behov for organisatoriske endringer. Markus Rask Jensen, med ansvar for nyhet og Håvard Solheim, med ansvar for data og teknologi vil rapportere til Alexandra Beverfjord når hun er på plass. Sammen vil disse tre utgjøre Nordens sterkeste team på innhold, produkt og teknologi. Det er jeg glad for og helt trygg på, avslutter Opdahl.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no