COO i Bonnier News, Alexander Lydecker
Foto: Bonnier News
Bonnier News kutter kommersielt: 60 stillinger forsvinner
Kort tid etter forrige kuttrunde, må Bonnier News igjen frem med sparekniven.
Da Bonnier News i fjor høst valgte å dele sin redaksjonelle virksomhet
i to, ble de kommersielle avdelingene omorganisert. Nå kommer den kommersielle
avdelingen «commercial & product» med beskjeden om at de vil kutte omtrent
60 stillinger.
Det skriver Dagens Media.
– Dette er et steg i å tilpasse
seg hvordan konsernstrukturen vår har endret seg. Vi ønsker å forenkle
organisasjonen vår, fjerne tilpasninger og øke effektiviteten, sier COO Alexander
Lydecker til avisen.
Avdelingen har omtrent 1100
stillinger. Forhandlingene med fagforeningene har startet. Omtrent 15 av
stillingene er allerede ubesatt, men Lydecker forventer at det blir oppsigelser.
Kommersiell avdeling i Bonnier
har hatt flere kutt runder de siste årene. Tidligere i år kuttet de ti
stillinger, og i 2023 hadde de to runder, hvor de først kuttet 100 stillinger,
så 30 stillinger til bare måneder senere.
Lydecker sier at slike prosesser
aldri er morsomme, men at han føler de har blitt gode på kommunikasjon og
åpenhet i slike prosesser. Ha legger til at 2025 har startet bra
resultatmessig.
– Vi gjør de riktige tingene,
det er også en høy andel ansatte med god energi og holdning. Hele mediebransjen
er transformativ og mange er vant til endring. Men det er en tøff prosess.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no