11 fakta om nordmenns mediebruk på mobil som forteller hvor vi er på vei

90 prosent av 10-11-åringer har sin egen smarttelefon, ifølge TNS Gallup. Og blant ungdommen taper de redaksjonelle mediene kampen for de globale sosiale gigantene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Har alle egen smarttelefon? Har vi sluttet å bruke iPad? Og ser vi Netflix mest på mobil eller på stor-TV?

Svaret på disse spørsmålene og noen til fikk vi under ANFOs (Annonsørforeningen) konferanse ADTECH: Mobil torsdag forrige uke.

Konferansen åpnet like godt med de harde fakta - og Alexander Eidsæther fra TNS Gallup gikk pedagogisk gjennom en rekke spørsmål, svar og fakta om nordmenns mediebruk.

Her er en oppsummering av de mest interessante av disse.

  1. Har alle i Norge en egen smarttelefon?

- I hvert fall nesten. 88 prosent av oss har smarttelefon, sier Eidsæther.

Årsaken til det er ikke uventet at det nesten bare selges smarttelefoner i dag. De som fortsatt sitter på gjerdet er de eldre, med et solid dropp etter 67 år og enda brattere fall etter 80 år.

  1. Mediebarna har tilgang til smarttelefon

Enda klarere tall ser vi når TNS bruker tall fra deres undersøkelser om barn og mediebruk:

Hele 98 prosent av barn mellom 3 og 11 år har tilgang til en smarttelefon. Blant de yngste har ikke så mange egen telefon, men de har tilgjengelig i heimen.

Og blant de eldre barna er trenden klar: Blant 10-11-åringer har 90 prosent i dag egen smarttelefon.

  1. Ungdommer og unge voksne velger sosiale medier foran redaksjonelle

For befolkningen som helhet er fire av de fem største mediene på mobil redaksjonelle medier.

Men for aldersgruppen 15-29 år er dette snudd litt på hodet:

Fire av de fem største mediene er sosiale. På 5. plass kommer VG, som ungdommen fortsatt bruker.

  1. Er nettbrett på vei ut?

Nei, det er det ingenting som tyder på.

- 68 prosent har tilgang til nettbrett. Og det øker fortsatt, sier Eidsæther.

Og nettbrettet er til stede i barnefamiliene: 94 prosent av barn mellom 3 og 11 år har tilgang til nettbrett.

  1. Bruker vi smarttelefon hele tida?

- Det enkle svaret er ja, sier Eidsæther.

Mens TV, radio og avis har store variasjoner gjennom dagen, bruker vi mobilen mer eller mindre hele dagen, også i arbeidstida.

Og som mange nettredaktører og analytics-nerder vil kjenner seg igjen i:

I 22-tida på kvelden bruker vi hele 35 minutter per time på mobilen.

  1. The winner takes it all på morgenen

TNS-tallene viser også at når vi sjekker mobilen på morgenen, så er det viktig å være det foretrukne nettstedet:

- Første gang vi sjekker mobilen, besøker de fleste av oss bare ett eller to nettsteder, sier Eidsæther.

  1. Vi bruker mobilen til alt, men velger fortsatt større skjerm

Ifølge TNS bruker vi i dag mobilen til både shopping, bank, TV og film, men vi foretrekker fortsatt å se Netflix på stor skjerm.

- Det er tross alt bedre å film på stor TV enn mobil, sier Eidsæther.

  1. Hvis vi må velge - velger vi faktisk bort mobilen

- Når vi spør folk om hva de velger, hvis de får ha internett på bare én enhet, så velger faktisk flertallet PC. Det handler kanskje om at man jobber på mobilen, sier Eidsæther.

  1. For de største avisene har mobil passert papir, men ikke for de mindre

- For VG har mobil forlengst passert papiravisen. Men for lokalavisene er bildet et litt annet: For de fleste lokale aviser er antall lesere fortsatt størst på papir, sier Eidsæther.

  1. Hvordan går det med adblock-krisen?

- 26 prosent har installert adblock på én eller flere enheter.

Med andre ord 1 av 4 har prøvd det, ifølge Eidsæther. Men: Bare 8,6 prosent har gjort det på mobil. Den store «boomen» er altså ikke kommet. Og når TNS Gallup forsøker å beregne hvor stor andel av trafikken på nett dette utgjør, finner de ut:

- Cirka 12 prosent av den totale trafikken på nett er annonseblokker. Det er foreløpig ikke noen stor krise.

  1. Hvor mange har egentlig prøvd VR?

510.000, er svaret. Altså har en halv million av oss prøvd såkalt Virtual Reality, ifølge TNS. Men hvor stort vil dette bli?

- Det er alltid vanskelig å spå - men jeg tror VR kan bli ganske stort, sier Eidsæther.

Og som et kuriøst eksempel på hvilken effekt VR kan ha, viste han denne lille snutten som er å finne på YouTube...:

https://www.youtube.com/watch?v=SiVWhYZUjpQ

Powered by Labrador CMS