- KYRRE DAHL, redaktør i Radionytt
Etter å ha besøkt verdens største messe for forbrukerelektronikk, IFA i Berlin, så sitter man igjen med et klart inntrykk av at verden nå står overfor en ny teknologisk revolusjon, som i høyeste grad vil påvirke oss som jobber i media.
For en som jobber med radio er det i første omgang snakk om smarthøyttalere, men dette vil få langt større ringvirkninger.
Det er fortsatt usikkert hvordan dette kommer til å fungere i praksis, men stemmeassisterte enheter ser ut til å forandre måten vi forholder oss til datamaskiner på.
På IFA i Berlin var det stemmestyrte dingser overalt, fra mobiltelefoner, kjøleskap, dørklokker, biler til de før nevnte smarthøyttalere.
Alle som jobber med media og ikke minst radio bør være svært oppmerksom på denne fremtiden som er rett rundt hjørnet. Smarthøyttalere er første bølge av stemmestyrte enheter i hjemmene og de har allerede blitt svært godt mottatt blant folk i de landene der det er lansert.
Så langt har man ikke kunne få disse enhetene på norsk, men denne uka var Google første på banen med sin Google Assistant.
Til tross for dette skal mer enn 100 000 nordmenn allerede ha skaffet seg en smarthøyttaler eller to. Det sier ganske mye om interessen.
Og en annen viktig ting, det viser seg at de unge kaster seg over denne boksen. Det er en positiv nyhet for radiobransjen, for dette er i all hovedsak et radioapparat og de unge har ikke vist stor interesse for DAB-radio.
For de som ikke er kjent med smarthøyttalere er dette altså en høyttaler som fungerer som en datamaskin du kan snakke til.
Amazon Alexa er den største aktøren på markedet for stemmestyring, men også Google, Microsoft og Apple har sine egne programvarer for stemmestyring.
Når alle de store satser på dette er det nødt til å bli stort. Det er på den annen side en haug med produsenter av smarthøyttalere og både store og små firmaer har kastet seg over dette, skal man tro inntrykket på IFA i år.
Du kan åpenbart be høyttaleren om å sette på musikk, radiostasjoner, podkaster eller nyheter. Men, boksen kan også svare fra f.eks Wikipedia når du ber om svaret på et problem eller lese opp innholdet på en webside.
Her kan jo slike enheter gå inn og snylte på nettavisene, men det er ikke kjent hvordan det vil fungere i praksis. Og selv om vi nå snakker om høyttalere er det all grunn til å tro at boksene etterhvert vil komme med en skjerm.
Men, det stopper ikke der.
En smarthøyttaler kan også brukes til å kontrollere hjemmet ditt. Du kan etterhvert be Alexa skru av og på lyset, slå på kaffetrakteren og minne deg på en avtale. Dette kan igjen synkroniseres med andre enheter, slik at du kan snakke til bilen din som kan be smarthøyttaleren sette på kaffetrakteren på vei hjem.
Du kan selvsagt også bruke dette til å kjøpe ting eller få vite hvor mye kø det er på vei til jobben.
Her er det både gode og dårlige nyheter for de som jobber i radiobransjen. Det er åpenbart at noen må produsere innholdet som disse boksene skal formidle og det har allerede vist seg i USA at de som har smarthøytalere forbruker mer innhold.
Det blir en jobb for alle radiostasjoner å nå fram til sluttbruker. Samtidig er disse enhetene også en konkurrent til radio, de kan jo f.eks lese værmeldingen selv for akkurat der lytteren er.
Og den store revolusjonen ligger at dette er kunstig intelligens.
Du må selvsagt fortelle maskinen hva den skal gjøre til å begynne med, men etter hvert vet smarthøyttalere at du vil ha NRK P2 når du våkner kl. 07 på en tirsdag og setter selv på kaffetrakteren slik at kaffen står klar når du kommer ut av dusjen.
Det er lett å forstå at dette handler ikke bare om radio og høyttalere, men en ny måte å tenke teknologi på.
Det er åpenbart at dette kommer til å skape en del nye utfordringer og konflikter med personvernet. Den mest opplagte er at du vil ha en mikrofon stående på for å lytte etter kommandoer som kan hackes og brukes til avlytting.
Men, nå er vi allerede omgitt av mikrofoner, så helt ny er problemstillingen ikke. Hva tror du er nederst på mobilen din?
Tilbake til IFA, for her var det mange som ville vise fram både smarthøyttalere og andre stemmeassisterte enheter.
En av de som har satset på sitt egen serie av smarthøyttalere er artisten Kygo, gjennom selskapet Kygo Life. Her snakker vi altså om en helt ny aktør som på eget initiativ har produsert en radio.
En annen aktør vi festet oss ved var danske Libratone, som også lanserer sin helt egen smarthøyttaler. Den blir også tilgjengelig i Norge.
Og slike eksempler var det mange av på IFA i år. Både etablerte og helt nye aktører bruker Amazon Alexa, Google Assistant eller av de andre som grunnlag for et helt nytt produkt.
Hvordan dette vil påvirke oss i fremtiden gjenstår å se, men det er allerede nå klart at dette kommer til å bli en stor «greie».