Tradisjonelle nettmedier og sosiale medier strider om brukernes tidsbruk.

Fersk rapport:

Færre leser nettaviser - de yngre rømmer fra tradisjonelle nettmedier

Andelen nordmenn som leser nettaviser faller markant - og leserne blir eldre.

Publisert

Fra 2020 til 2023 har det vært en nedgang på 11 prosentpoeng i andelen av befolkningen som leser nettaviser en gjennomsnittsdag, fra 70 prosent til 59 prosent. Det viser ferske tall fra Mediebarometeret.

Denne reduksjonen er spesielt markant blant de yngre. For eksempel har andelen 16-24-åringer som leser nettaviser daglig falt fra 70 prosent i 2020 til 47 prosent i 2023. I kontrast er det blant de eldre, spesielt de som er 80 år eller eldre, hvor det er en økning fra 25 prosent i 2022 til 41 prosent i 2023 som leser nettaviser daglig.

– Medievanene endrer seg i takt med den digitale utviklingen i samfunnet og befolkningen får i større grad med seg nyheter digitalt og via sosiale medier. Dette er en endring som er spesielt tydelig blant unge voksne, forteller rådgiver Fam Vivian Bekkengen i SSB til Medier24.

Det gjennomsnittlige daglige tidsforbruket på nettavislesing har også endret seg. Generelt bruker befolkningen nå 27 minutter per dag på dette i 2023, ned fra 32 minutter i 2022. 

Det at færre bruker tid på lesing av nettaviser kan forklares med at de i større grad konsumerer nyheter via sosiale medier og andre digitale plattformer, ifølge tallene.

– Avislesing varierer mellom de ulike aldersgruppene. Blant de som er 80 år eller eldre leser 61 prosent papiravis daglig, en nedgang fra 70 prosent i 2022. Derimot er det blant denne aldersgruppen en økning i andel som leser nettavis en gjennomsnittsdag, fra 25 prosent i 2022 til 41 prosent i 2023, fortsetter Bekkengen.

Sosiale medier tar over

Der det blir vanskeligere for de tradisjonelle mediene å engasjere yngre brukere på nettavisene, var sosiale medier redningen for de yngre.

I 2023 benyttet 57 prosent av befolkningen sosiale medier for å oppdatere seg på nyheter en gjennomsnittsdag, en økning fra 39 prosent i 2021. Dette indikerer en klar overgang til mer digitalt og umiddelbart nyhetskonsum, spesielt blant yngre brukere.

Blant de sosiale mediene var det Facebook som var den mest populære kilden, med 41 prosent av befolkningen som brukte den for nyheter daglig, mens Instagram og Snapchat hver hadde 22 prosent daglige brukere for nyheter i 2023.

TikTok viste også en betydelig økning, med 12 prosent av befolkningen som brukte plattformen for nyheter, opp fra 8 prosent året før.

Denne trenden er spesielt utpreget blant de yngste aldersgruppene. Hele 79 prosent av de mellom 16 og 24 år brukte sosiale medier for nyheter på en gjennomsnittsdag i 2023, og selv blant de litt yngre, 9-15 år, var det 38 prosent som gjorde det samme.

Ferske tall om nordmenns bruk av sosiale medier for å konsumere nyheter.
Ferske tall om nordmenns bruk av sosiale medier for å konsumere nyheter.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS