Ajaz Ahmed: En av verdens få «skikkelige digitale rockestjerne» til Norge snart

Han startet AKQA som 21-åring. I dag har han 2000 ansatte. Og om to uker kommer Ajaz Ahmed til «Den store annonsørdagen».

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Ajaz Ahmed, grunnlegger av AKQA, et av verdens ledende byråer, og dagens kanskje eneste skikkelige rockestjerne i bransjen kommer til DSAD.

Det melder Jan Morten Drange, direktør i Annonsørforeningen og arrangør av Den store annonsørdagen på Latter 14. oktober.

Ahmed er grunnlegeren av digitalbyrået AKQA, som med 2000 ansatte verden over er et av verdens fremste innovasjonsmiljøer.

Og ifølge Drange en catch som mange bør få med seg:

- Ajaz og AKQA er et forbilde for svært mange byråer og fremoverlente markedsførere. Vi er derfor svært stolte av at Ajaz i år prioriterer å besøke DSAD og Norge i oktober, sier Drange.

Ajaz etablerte AKQA så tidlig som i 1994, 21 år gammel og med en halvferdig universitetsgrad i bagasjen.

- Han har siden den gang vært en sentral digital pioner med sine visjonære og til tider utradisjonelle tilnærminger til kommunikasjon. At AKQA i dag omtaler seg som et «Ideas & Innovation company» virker bare riktig, mener Drange.

Hele historien om hvordan da 21 år unge Ahmed etablerte AKQA i 1994, kan du blant annet lese på Wikipedia, eller på AKQA.com.

- AKQA har vunnet det som kan vinnes av priser innen digital kommunikasjon og innovasjon. Ingen byråer har vunnet flere Agency of the year awards enn AKQA, ifølge Drange.

I 2014 vant AKQA også The Queen´s Award for Enterprise Innovation. Ingen andre utmerkelser ranker høyere for bedrifter i England.

- Spesielt har de fått mye oppmerksomhet for banebrytende arbeid gjort for NIKE og Red Bull de senere årene, påpeker Drange.

Når Ajaz kommer til Den store annonsørdagen om to uker, tar han også med seg en godbit i bagasjen, opplyser ANFO: Den helt ferske boka «Limitless», som lanseres i morgen 1. oktober.

Powered by Labrador CMS