- Kreativ leder Aina Lemoen Lunde fra DNB tar jurylederansvar, skriver ANFO, Annonsørforeningen, i en melding om årets store Effekt-konkurranse.
- Det er ANFO Effekt-tid! Den daglige kampen i markedet avløses av en bransjekamp hvor bransjens kloke hoder kjemper om heder og ære. Det er på tide å finpusse konkurranseinstinktet og finne frem alle dine gode caser igjen å sende disse inn til ANFO Effekt, sier Jan Morten Drange, administrerende direktør i ANFO, Annonsørforeningen.
ANFO Effekt har engasjert hele bransjen gjennom tre år og fått inn totalt 284 effekt-cases.
- Dette er alle cases som viser at markedsføring gjør en forskjell for bedrifter og merkevarer, skriver foreningen.
- ANFO Effekt sitt mål er å fremheve fremragende markedskommunikasjon som evner å skape verdier. Det er jo det som til syvende og sist er det viktigste for annonsørene, heter det videre.
Målsettingen skal være klart definert og effekten målt i henhold til samme målsetting. Det er altså ingen krav til virkemidler i denne konkurransen, og det er ikke en konkurranse i kreativitet, som er mye debattert de seneste ukene.
- Et godt case kan kun fokusere på ett, eller flere virkemidler, eksempelvis event, sosiale media, PR, massekommunikasjon, design, pris og distribusjon. Det viktige er ikke mediekanal eller kommunikasjonsdisiplin, men evnen til å dokumentere en klar og beviselig sammenheng mellom innsats og effekt, skriver ANFO.
Juryen er satt, og årets jurygeneral er Aina Lemoen Lunde, kreativ leder i DNB. Med seg på laget har hun et tungt lag av markedsførere og fagspesialister. Og jurylederen sier:
- Vi har alle et felles ansvar for å synliggjøre verdien av markedskommunikasjon, og dele kunnskap for bli stadig bedre. ANFO Effekt er et av bransjens fremste virkemidler for nettopp dette.
- Konkurransen løfter bransjen, og jeg har stor respekt for alt arbeidet som ligger bak hvert case som sendes inn. Jeg gleder meg til å se kreative og innovative jobber som gir verdi for kundene.