Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl.

Åpner opp for Schibsted og Polaris på eiersiden av aID

Amedia-konsernsjef Anders Opdahl er villig til å slippe Schibsted Media og Polaris Media inn på eiersiden når det kommer til innloggingsløsning.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatering 18.04: Lagt til kommentar fra konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, nederst i saken.

I en kommentar onsdag morgen skriver Medier24s sjefredaktør Erik Waatland at Amedia bør invitere konkurrenter som Schibsted og Polaris Media inn på eiersiden av aID for å skape en felles nasjonal innloggingstjeneste.

Han mener det vil styrke norske mediers konkurranseevne mot globale aktører.

Amedias konsernsjef Anders Opdahl skriver i et svar til Waatland at deres dør er helt åpen.

Schibsted-sjef Siv Juvik Tveitnes og Amedia-sjef Anders Opdahl.
Schibsted-sjef Siv Juvik Tveitnes og Amedia-sjef Anders Opdahl.

– Vi har i dag flere utmerkede partnere på aID, og analysen i forhold til skala er logisk og sann. Det er også riktig at aID har vært - og er - en hjørnestein i vår særs potente dataoperasjon, men hvor vi gjerne deler effektene med kolleger, sier han.

– Er Amedia villige til å slippe Schibsted og Polaris inn på eiersiden?

– Absolutt. Så lenge det er gjensidig styrkende for alle parter, er vi åpen for å diskutere alt.

Opdahl er opptatt av at mediebransjen i så stor grad som overhodet mulig eier hele kundereisen.

– Det siste vi trenger er flere mellommenn, som ikke har journalistikk i kjernen av sin forretning, sier han.

Ingen dører stengt

Konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes er enig med Waatland at en god innloggingsløsning er grunnleggende for medier som vil lære mer om sine brukere og annonsører.

Konsernet jobber fortsatt med splitten fra Marketplaces, og en separasjon av innloggingsløsningen er en del av jobben som skal gjøres.

– Det står høyt på vår agenda å skape en innloggingsløsning som er tilpasset vår fremtid som et rendyrket medieselskap, sier Tveitnes, og fortsetter:

– Når det er sagt, stenger vi ingen dører for samarbeid om teknologiske løsninger i fremtiden. Waatland skriver at norsk mediebransje har en lang historie med å konkurrere om nærmest alt. Jeg vil nyansere det bildet noe, og si at vi har en lang tradisjon for å konkurrere der vi må og samarbeide der vi kan.

– Positive gevinster

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, sier at de alltid er åpne for konstruktivt samarbeid i mediebransjen.

– Når det gjelder innlogging, samarbeider vi allerede med Schibsted, men det betyr ikke at døren er lukket for et enda større samarbeid om en mulig felles innlogging, sier han, og fortsetter:

– Det er helt rett at bransjen er stadig mer avhengig av gode løsninger når det gjelder innlogging, og for brukerne er det viktig at det er enkelt og trygt. Om vi i samarbeid kan få til en felles løsning for alle, er det mange positive gevinster å hente.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS