Ansvarlig redaktør Erik Waatland i Medier24.

KOMMENTAR:

Amedia bør gjøre som DNB med Vipps: Slipp inn Schibsted og Polaris på eiersiden

«Det er nesten utenkelig i dag å skulle konkurrere på distribusjon. Det bør det også bli med innlogging», skriver Erik Waatland.

Publisert

Norske medier har en lang historie med å konkurrere om nærmest alt – fra de beste journalistene til hvilken avis som kommer først i postkassa. Tidligere hadde vi et absurd system der avisbud fra ulike redaksjoner kjørte samme ruter på natta, bare med ulik last i bagasjen.

I dag virker det nesten komisk.

Men det som en gang virket utenkelig, har utviklet seg til samarbeid om distribusjon og trykk, og spart bransjen for millioner. Nå er tiden kommet for å ta samme grep med innlogging.

aID, Amedias egen innloggingsløsning, har allerede vist seg å være en gamechanger for konsernet. Som konsernsjef Anders Opdahl uttalte til Medier24 i september, har 90 prosent av sidevisningene deres innloggede brukere. Dette er tall som enhver medieleder drømmer om.

Men her kommer utfordringen:

Med dagens konkurransestruktur sitter landets mediekonserner med hver sin innloggingsløsning og forsøker å verne om egne data. Det er en blindvei. I en tid der annonsene slukes av Google og Meta, og yngre målgrupper tilbringer mer tid på TikTok enn i norske mediehus, er det eneste rasjonelle å samarbeide.

Vi kan ikke fortsette å late som om det er bærekraftig å bygge parallelle teknologier i en allerede presset bransje.

Vipps er et glitrende eksempel på hva som kan oppnås når man tør å se forbi konkurranseinstinktet. I 2017 samlet DNB konkurrenter som SpareBank 1 og Eika Alliansen under én paraply, og i dag er Vipps en dominerende aktør i Norge og utover. De gikk fra å eie løsningen alene til å bygge noe større – sammen. Ironisk nok er det bankene som nå eier innloggingen i vår bransje. Det er jo gøy og fint nå, men hva skjer når de skal begynne å bli lønnsomme og ta seg betalt? Hmm...

Tenk om Amedia hadde gjort det samme med aID?

Felles innlogging handler ikke bare om brukervennlighet – det handler om fremtiden for hele bransjen. En felles løsning vil gjøre det enklere for brukere å hoppe mellom plattformer, gi bedre muligheter for personalisert innhold og åpne dørene for en nasjonal annonsemodell som kan utfordre de globale gigantene. Schibsted, Polaris Media, Mentor Medier, DN Media Group osv bør inn på eiersiden, og aID bør rebrandes som hele Norges innloggingstjeneste.

Det er en historisk mulighet nå som Schibsted splittes i to og nyhetsmediene må finne teknologi som passer for fremtiden. Det vil være ufornuftig dersom selskapet nå skal bygge det meste selv.

Det er seriøst på tide at vi slutter å sitte på hver vår tue - og heller fokuserer på hva vi kan oppnå sammen. Vi har sett hvordan bransjen har klart å samarbeide om distribusjon, trykk og gravejournalistisk metode – nå må vi ta det neste steget.

Dette krever selvsagt grundig arbeid med juridiske rammer, spesielt når det gjelder GDPR og datadeling. Polaris Media og Mentor Medier har allerede sett hvordan slike prosjekter kan utfordres av regelverk, men med et felles mål bør dette være mulig å løse.

Det kan være fristende å utsette dette til markedet tvinger oss, men hvorfor ikke ta grep før vi blir nødt?

Når vi ser fem år frem i tid, vil de strukturelle endringene være så omfattende at samarbeid ikke lenger vil være et valg – det vil være en nødvendighet. Vi må begynne nå, med aID som grunnstein for et større fellesprosjekt, og legge til rette for at norske medier kan konkurrere der det virkelig gjelder:

På kvaliteten av innholdet.

Hvis vi ikke samler kreftene nå, risikerer vi å bli stående igjen som avisbudene på 90-tallet – overlappende og ineffektive.

Fremtiden til norske medier krever at vi spiller på lag. Det er på tide å slutte å knuge på våre små teknologiske kronjuveler og i stedet bygge en løsning som gjør oss sterke nok til å ta kampen mot gigantene.

Så, Amedia – slipp konkurrentene inn.

Det kan bli den beste investeringen dere noen gang har gjort.

PS! Medier24 har sendt denne kommentaren til Anders Opdahl, Per Axel Koch og Siv Juvik Tveitnes med et ønske om at de svarer høyt, så hele bransjen kan se. Det er nemlig på tide å få partene til bordet.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS