Martin Kermit.

DNs «data science»-sjef til Schibsted: Mener mediene må omfavne KI

Martin Kermit var «Head of Data Science» i DN Media Group, men har nå blitt AI Lead i Schibsted Marketplaces.

Publisert Sist oppdatert

Fredag forrige uke hadde Martin Kermit sin første dag som ny AI Lead hos Schibsted Marketplaces.

Det har gått en stund siden juli, da han takket ja til jobben. På den tiden har det blitt varslet nedbemanning, omorganisering, og sist at konsernet skal kvitte seg med flere selskaper.

– Mitt inntrykk er at den delen som jeg skal jobbe med ikke er rammet av dette, sier han.

Kermit har en doktorgrad fra 2003, som en av Norges første innenfor maskinlæring. Han har sett utviklingen på feltet gå i rykk og napp, fra å være en teoretisk øvelse, til gjennombrudd med ansiktsgjenkjenning i 2013/2014, til ChatGPT og språkteknologi i 2022.

– Det var nok en overraskelse for mange. Schibsted har tatt på alvor at KI nå er tilgjengelig for alle. Derfor må vi prøve å gi alle litt opplæring i dette, sier han.

– Jeg trenger å bli satt litt på plass, sier ny AI Lead i Schibsted Marketplaces, Martin Kermit.

Skal være evangelist

Enheten han skal jobbe i blir på 25 ansatte på ulike nivåer, i Stockholm, Oslo og København. Her skal en egen leder  ansettes, mens Kermit sin rolle blir mer operativ.

– Det blir å være en slags evangelist og pådriver for å få frem bruken av KI rundt omkring i Schibsted-konsernet, sier han om sin rolle, og utdyper:

– Jeg har vært mange år i gamet, og har ganske mye erfaring fra andre bransjer. Jeg er vant med å snakke både med forretningsfolk om hvilke problemstillinger de har, samtidig som jeg har teknisk kompetanse og kan være et bindeledd.

Grunnen til at han forlot DN Media Group etter over fem år var et ønske om et større fagmiljø. Til Medier24 sier han at han lenge var den eneste senioren innen data science og KI.

– Det har vært kjempefint, og jeg hadde stor frihet og yngre krefter å samarbeide med. Men her er det andre seniorer. Jeg trenger å bli satt litt på plass. Det er ikke bare jeg som kan sitte og bestemme over alle tingene. Nå blir det mer teamwork med andre fagpersoner, sier han.

Peker på mediene

I en Medier24-sak mener KI-sjef i VG, Marcus Husby at det er mer interessant å se hva andre bransjer enn mediene gjør på KI-feltet.

Kermit selv mener mediene har kommet langt, men at også KI kan være en fiende hvis man tenker på dagens medielandskap med falske nyheter og KI-genererte nyheter.

– Der tror jeg at mediebransjen er nødt til å ta raskt innover seg den virkeligheten. Måten å gjøre det på er å omfavne KI, lære seg hvordan det kan bli brukt, og komme opp med måter der du kan faktasjekke, sier han, og fortsetter:

– Det kan gi mediene en oppdatert relevans. Media har vært under press, fordi man vet ikke hva man kan stole på. Man får alternative medier, og medieverdenen er blitt mye mer fragmentert. Jeg tror KI kan gjøre en jobb der.

Han mener markedsplassene kan lære noe av mediene:

– Man har litt andre problemstillinger, men kanskje én ting man kunne tatt med seg er en kultur for eksperimentering. I medieverdenen er man vant til å jobbe fort, på godt og vondt. Kanskje de har vært raske til å kjøre eksperimenter, og får rask feedback, kommenterer han.

Vil forbedre kundeopplevelse

På spørsmål om hva og hvor potensialet for bruk av kunstig intelligens i Schibsted Marketplaces ligger, svarer han at det er to områder hovedsakelig:

  • Bedre kundeopplevelse
  • Effektivisering av arbeidsoppgaver

På brukersiden trekker han fram et eksempel med å få en assistent som kan bidra med å identifisere hva som er på bildet, gi tilbakemelding på bildekvalitet, og kategorisering.

I tillegg ser han muligheten for semantisk søk, og å chatte med søkemotoren.

– Det kan være at det finnes mange termer for det samme. Det kan en KI kanskje lettere se at handler om det samme, og slå sammen søket, forklarer han.

– Jeg tror det er mange forretningsområder som kan forbedres ved hjelp av den søketeknologien. Det er en fin måte for KI å gjøre hverdagen lettere for brukeren.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS