VG-vaktsjef Ken Andre Ottesen står bak den populære Instagram-kontoen BAdesken.Eira Lie Jor
Han «lever av» agurknytt. Men personlig vil han vrake uttrykket: – Et skjellsord som brukes for å kritisere mediene
Vaktsjef i VG og mannen bak BAdesken, Ken André Ottesen, mener «agurktid» er et fryktelig uttrykk som vi må kvitte oss med.
ElisabethGulbrandsenJournalist
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er den tiden på året igjen. Tiden mediebransjen kaller «agurktid», og mange saker kalles for «agurknytt». Men hvor kommer egentlig disse uttrykkene fra?
– Uttrykket «agurknyheter» stammer fra ferietiden på 1970-tallet, og er et videreutviklet uttrykk fra «agurktid», som er enda eldre, og som er oversatt til flere europeiske språk, forteller seksjonssjef i Språkrådet, Daniel Ims til Medier24.
Ordet finnes blant annet på dansk, slavisk, ungarsk, nederlandsk og polsk. I England kaller de det «silly season».
Et europeisk uttrykk
– Generelt assosieres ordet «agurknyheter» med den tiden på året hvor mediene har få store nyheter å komme med, fordi det er lite som skjer. I norske og danske aviser begynte vi å omtale agurktiden på 1800-tallet. Mest sannsynlig kommer det fra det tyske ordet «Sauregurkenzeit», sier han.
Utgangspunktet for hvorfor vi omtaler det som «agurknytt» er noe uklart.
– Det var nok i sammenheng med dårlige tider. Ikke bare for mediene, men forretningsbransjen generelt, forteller han.
Agurktid i sammenheng med forretninger har imidlertid forsvunnet, og i dag brukes det kun i forbindelse med mediebransjen.
– Kanskje det stod så dårlig til på den tiden av året at man måtte ty til å spise sylteagurk. En annen mulighet er at det var så lite å melde, at selv nyheter om agurk var interessant, sier Ims.
Vaktsjef i VG, og mannen bak Instagram-profilen «BAdesken», Ken André Ottesen, har gjort sosiale medier-karriere ved å vise frem en rekke agurksaker fra mediene på sin konto.
Han har en annen formening om hvor uttrykket kommer fra.
– Ja, i gamledager da det skjedde lite på sommeren, ble sommervikarene sendt ned på torget for å skrive om grønnsaksprisene, deriblant agurkprisene, forteller Ottesen til Medier24.
– Når det er sagt, er «agurknytt» et fryktelig uttrykk som vi må kvitte oss med, legger han til.
Ottesen hevder at «agurknytt» har blitt et skjellsord som brukes til å kritisere mediene.
– Det er merkbart nå på sommeren. Kilder eller politikere som får kjipe spørsmål de ikke greier å svare på spør om vi skal lage agurksak, for å avvæpne situasjonen. Dessuten bruker folk det feil. De kaller det «agurk» når aviser skriver om vanlige hendelser, i vanlige liv. Men det er jo bare fint. Det kalles en gladsak, poengterer han.
Det er historiene om helt vanlige folk som fascinerer Ottesen.
– Det som handler om vanlige folks liv, er det som sier mest om tiden vi lever i, og det hyller jeg. Uten det ville mediene vært nitrist.
Ottesen har i flere år harselert med lokalavissaker fra hele landet på BAdesken-profilen. Kontoen har nå i overkant av 283 000 følgere.
– Jeg har jobbet i media i 28 år nå, og jeg har enda ikke sett en leserundersøkelse hvor underholdning og moro ikke kommer høyt på listen til leserne. Min Instagram-konto er en grei påminner om at dette er stoff som folk synes er morsomt og underholdende. At den har blitt et fenomen, er et signal nok i seg selv, hevder han, og legger til:
– Hvis lokalavisene satser på kjedelige saker for å få mer kredibilitet i redaktørforeningen, tror jeg de tabber seg ut.