Prosjektleder for studien, Agnes Stenbom, sammen med Fredric Karén.
Agnes Stenbom og Fredric Karén har hatt ansvar for studien til Schibsted.

Én faktor skiller medier i Norge fra Sverige om tillit

Schibsted har laget sin egen undersøkelse om tillit om redaktørstyrte medier. I Norge er det spesielt én ting som skiller seg ut fra Sverige.

Publisert Sist oppdatert

I Norge er ansvarlig utgiver den viktigste driveren for tillit. Det viser en studie som Schibsted offentliggjorde om redaktørstyrte medier tirsdag formiddag.

Det skiller seg ut fra Sverige, der rollen som ansvarlig utgiver ikke engang er å finne på topp 10-listen.

Totalt 3000 personer fra Norge og Sverige har deltatt i studien som er gjort i perioden 17. november til 1. desember. 

Alderen på deltakerne spenner seg fra 16 til 74 år.

– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted i en pressemelding.

Konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, Siv Juvik Tveitnes, sier at de har konkludert at tillit er deres viktigste konkurransefortrinn i et stadig mer automatisert og fragmentert medielandskap.

– Å forstå dynamikken i tillit i disse forandringstider handler ikke bare om nysgjerrighet – det er en nødvendighet for vår forretningsmodell og den funksjonen mediene har i samfunnet, sier hun.

Fire nøkkelfaktorer

Stenbom forteller til Medier24 at studien er en del av en større strategisk satsing på tillit.

– Vi har lært at tillit til redaksjonelle medier hovedsakelig drives av fire hovedelementer: en troverdig prosess, troverdig innhold, personlig relevans, og valg av informasjon, det vil si hvilke fakta, hendelser og temaer som dekkes eller ikke, sier hun.

Hun mener funnene bekrefter mange av Schibsteds tidligere hypoteser, men at noen av funnene også krever refleksjon.

– For eksempel viser det seg klart i studien at innhold som «passer til mitt verdensbilde» er en viktig driver for tillit, og det må vurderes nøye.

– Hvorfor er tillit så viktig for Schibsteds aviser, og hvorfor mener dere tillit er det største konkurransefortrinnet i årene fremover?

– I en verden hvor informasjon er lett tilgjengelig og ikke sjelden overveldende, skiller tillit seriøse medier fra mindre pålitelige kilder som kan spre feilinformasjon eller skjevt vinklede nyheter. Dette tillitsforholdet er avgjørende for å opprettholde en informert offentlighet og for å støtte demokratiske prosesser.

Schibsted har valgt å dele studien med offentligheten. De mener det er viktig å ha en bred om rollen til redaksjonelle medier og fremtidige forutsetninger.

– Vi ønsker at det finnes et flertall av troverdige redaksjonelle medier og deler derfor gjerne av det vi har lært som kan være nøkkelinnsikt også for andres arbeid på dette området, sier Stenbom.

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø.

Positiv

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, sier til Medier24 at det er positivt at Schibsted utforsker og utdyper tillitsbegrepet.

– Tillit har åpenbart stor betydning både for publikums oppfattelse av den journalistiske prosessen, det ferdige produktet, relevans og redaksjonelle prioriteringer. Dette er relevant og lærerikt for langt flere enn Schibsteds mediehus. Det er viktig å ta utgangspunkt i publikum og se nærmere på hva de legger i tillitsbegrepet, sier hun til Medier24.

Hun trekker fram forskjellen på viktigheten til den ansvarlige redaktøren i Norge og Sverige.

– Det skyldes nok - som Schibsted selv påpeker - at vi har ulik begrepsbruk knyttet til redaktørstyrte medier og redaktørrollen i de to landene. Mitt inntrykk er også at ansvarlig redaktør har en mer offentlig profil i Norge enn i Sverige.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS