Schibsted skal kutte 500 millioner kroner innen utgangen av 2024.
Halvparten av kuttene skal gjøres innen print, og må gjøres grunnet økte papir- og energi-kostnader.
Men hva vil det bety for de største avisene i konsernet?
– Kom ikke som en overraskelse
Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Kjersti Sortland, sier
til Medier24 at de vil jobbe med sin kostnadsbase og være så fornuftige de kan.
– Stavanger Aftenblad må som alle andre ta sin del av de
kostnadsøkningene som har vært, særlig knyttet til energi og papir det siste
halvannet året. Målet er å gå inn i 2024 med noe lavere kostnader, og det tror
jeg vi skal klare, sier Sortland.
– Halvparten av kuttet skal være på papir, vil det bety noe
for frekvensen til avisen?
– Det foreligger ingen planer i Aftenbladet om å redusere
frekvensen av papiravisen. Vi planlegger for seks dager fremover.
Men det gjøres kloke og fornuftige valg for samtrykk av aviser. Og vi setter
oss ned og ser på våre kostnader nå. Alle divisjoner gjør sitt, og vi drar
dette sammen.
Sortland deltok ikke på allmøtet i Schibsted, da hun var på
Pressens hus og innspillsmøtet for omtale av selvmord i mediene.
– Vi har hatt dialog med våre eiere og tillitsvalgte om behovet
for innsparinger i forkant av dagens allmøte i Schibsted. Behovet for mer
effektiv drift etter kostnadsøkningene i 2022, kom dermed ikke som en
overraskelse, sier hun.
Har allerede kuttet
Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, sier til Medier24 at Aftenposten allerede har besluttet betydelige kutt i form av søndagsavis på papir og tidligere deadline.
– Nytt trykkeri i Vestby innebærer også solid kostnadsreduksjon for oss. Utover dette vil vi ta ut effekt av AFP-avganger som allerede er kjent, samt stramme inn på overtid og vikarbruk, sier Eilertsen og legger til:
– Så vil vi jobbe videre med kostnadskontroll, noe vi har lang erfaring med.
Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, forteller til Medier24 at de ikke har konkrete planer om kutt nå.
– VG gjorde flere innstramminger allerede i fjor, blant annet endret vi deadline for å redusere distribusjonskostnadene. Det styrker både VGs økonomi og papiravisens lønnsomhet, sier han.