Klubbleder Jens Kihl i Klassekampen kaller det Aftenposten nå gjør «et av de verste eksemplene på sammenblanding mellom reklame og journalistikk på veldig lenge».
- Det er helt spesielt å bruke forsiden og 10 sider inne i avisa på en slags kombinasjon mellom journalistikk rundt sitt eget arrangement - og salg av billetter. Det er noe av det styggeste jeg har sett av sammenblanding på veldig lenge.
Han nevner flere eksempler fra Aftenpostens dekning det siste døgnet - som han mener er problematisk.
- De har en lederartikkel med en faktaboks som forteller hvor man får kjøpt billetter, øverst på Aftenposten.no er det en umerket annonse hvor det står «Mer informasjon», som sender deg rett videre til en reklameside med billettsalg, de bruker logoen for arrangementet både redaksjonelt og i markedsaktiviteten og det er hemmelige kontrakter med brasilianere, sier Kihl.
Som sagt: Avtalene er konfidensielle. Vi betaler ikke for intervjuer.
- Jo, men omfanget i den redaksjonelle dekningen er for massivt. Det er forsiden på landets største papiravis, 10 sider for å dekke sitt egen arrangement og redaktøren har egen kommentar - og det blandes med informasjon om billettsalg. Aftenposten flytter grensene for hvor langt de kan gå hva gjelder sammenblanding journalistikk og butikk. En så stor og tung aktør som Aftenposten skaper dermed presedens i bransjen.
- Hva mener du må skje?
- Det er en så svær sak, av en så prinsipiell karakter, at jeg mener det er bra om PFU tok tak i det, sier Kihl.
Kihl får støtte av presseetiker Gunnar Bodahl-Johansen, tidligere fagmedarbeider hos Institutt for Journalistikkk:
- Jeg synes det er en veldig sterkt blanding av markedsaktivitet og redaksjonelt innhold. Jeg mener at det er et brudd på Vær varsom-plakaten. Noen burde melde det inn til PFU, så man får prøvd saken, sier han til Medier24.
Han forteller at avisens egen markedsaktivitet må ha blendet redaksjonen.
- Det er vanskelig å forstå at ikke varsellampene har lyst og at de ikke har sett at dette er alt for utydelig. Når man blir veldig begeistret for noe, så kan det skape tunnelsyn, som må ha skjedd her, forteller han og fortsetter:
- Man skal ikke bruke sin redaksjonelle plass til å markedsføre en markedsaktivitet, som det står tydelig om i presses etiske regler. Man må holde seg langt unna den type sammenblanding.
Han er veldig skeptisk til at avisenes egne markedsaktiviteter blir en del av det redaksjonelle produktet og siterer Vær varsom-plakatens eget punkt om markedsaktivitet:
Aftenpostens klubbleder: - Billettsalg hører ikke hjem på redaksjonell plass
Klubbleder Gunnar Kagge i Aftenposten forteller til Medier24 at de ikke har diskutert noe standpunkt om dette i redaksjonsklubben, men at det var en lang og god diskusjon om temaet på morgenmøtet torsdag.
- Det var en åpen diskusjon med mange kritiske stemmer. Personlig mener jeg at henvisninger til billettsalg ikke hører hjemme på redaksjonell plass, men må merkes med annonse.
Kagge forteller at det var en som tok til orde for at arrangementet burde vært et eget bilag, og at «flere nikket anerkjennende til det som ble sagt».
Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Gi aldri tilsagn om journalistiske motytelser for reklame. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff.
Vær varsom-plakaten 2.7
- Klubbleder Jens Kihl i Klassekampen sier at det er en av de groveste sammenblandingene mellom reklame og journalistikk på lenge. Hva tenker du om det?
- Jeg fører ikke noen skala over grove overtramp, så det vet jeg ikke, men jeg tror det finnes adskillig verre eksempler enn dette. Men det betyr ikke at vi ikke skal ha en kritisk diskusjon. Vi har pressetiske regler for at vi skal forholde oss til dem og med eventsatsinger og slikt ting, så er det viktig at vi har gode diskusjoner om grenseoppgangen.
Aftenposten tar selvkritikk
Torsdag ettermiddag sier sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten at han tar selvkritikk på ett punkt.
- Opplysningene om billetter kunne vi med fordel lagt i en annonse.
- Når det ble slik, så var det fordi denne nyheten ble kjent klokka 12 i går, og så ble det en stor sak over alt. Da ble vi nedringt og tilskrevet om hvor folk får tak i billetter. Disse opplysningene var tenkt å svare på det spørsmålet, svarer Hansen.
Står for omfanget av dekningen
- Aftenposten har satset hardt på eventer, og kaller det for «den tredje publiseringsplattformen». Når dere inviterer til «Panama Papers» eller «A-magasinet live», så kaller dere det journalistikk. Men denne fotballkampen - det er et kommersielt arrangement?
- Det er en fotballkamp. Det er en begivenhet, og vi er arrangør av en gjenforening av disse to lagene i det VM begynner. Og la oss ta en helt klar parallell: NRK arrangerer Melodi Grand Prix, som får massiv dekning før, under og etter, sier han.