Fredag publiserte flere norske medier helikopterbilder fra de flomrammede områdene på Østlandet.
Bakgrunnen er at Aftenposten torsdag tok initiativ til en fotopoolordning for helikopterfoto.
– Vi forsto at det er veldig stort press på sivile helikoptre på grunn av denne hendelsen, og at det derfor kanskje var uhensiktsmessig at alle store medier skulle leie hvert sitt helikopter når det var behov for det andre steder, sier nyhetssjef Henning Carr Ekroll i Aftenposten.
Mener det er viktig dokumentasjon
Aftenposten tok kontakt med NTB, VG, Dagbladet, TV 2 og NRK for å høre om de var interessert i en poolordning.
Der fikk Aftenposten god respons, og NRK og NTB stilte med fotografer på kort varsel.
Dermed måtte initiativtakerne bruke torsdagskvelden på å finne et helikopter som de kunne leie.
– Vi jobbet opp mot helikoptermiljøene for å få tak i en ledig maskin og var inne på Facebook-grupper for helikopternettverk.
Etter hvert ble nyhetssjefen kontaktet av en tidligere kollega som nå jobber i helikopterbransjen.
Seint torsdag kveld landet de en avtale.
Mediene fikk også dispensasjon fra politiet for unntas flyforbudet i forbindelse med ekstremværet.
– Dermed var det mulig å ta video og bilder som er viktig dokumentasjon av en stor hendelse – både for dem som har et stort informasjonsbehov, men også for ettertiden.
– Essensielt
Bildene distribueres gjennom NTBs og NRKs nettverk slik at alle skal kunne få tilgang til bildene.
Carr Ekroll forklarer hvorfor de bruker helikopter, og ikke droner.
– Utfordringen med en typisk fotodroner er at de har et operasjonsområde som er relativt begrenset per kvadratkilometer. Her er det et område som er rammet som strekker seg over flere fylker med avstand på flere 100 kilometer.
– Da er det essensielt å komme seg opp i helikopter. Vi ser her at det er et nødvendig behov, legger han til.
Aftenpostens nyhetssjef skryter av samarbeidet med de andre mediene.
– Dette er et godt eksempel på konstruktivt samarbeid mellom norske medier i en ganske kritisk situasjon. Det har fungert veldig bra.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no