Nestleder i Høyre, Henrik Asheim og prosjektleder i NRK, Håvard Grønli under debatten om valgomater på Data-SKUPFoto: Torill Henriksen
Valgomat-spørsmålet fra NRK skapte kollokvie-stemning i Høyre
Nestleder i Høyre, Henrik Asheim, sier det er bra at mediene selv velger hvilke spørsmål som brukes i valgomater, selv om noen spørsmål skaper utfordringer.
(OSLOMET): Under Data-SKUP-konferansen i Oslo ble
valgomatene debattert. Hvilken betydning har de under valgene?
Hvordan blir velgerne og partiene påvirket av resultatene fra disse valgomatene?
Der møtte nestleder i Høyre, Henrik Asheim, redaksjonell
utvikler i VG, Øyvind Engan, prosjektleder i NRK, Håvard Grønli, nyhetsredaktør
i Aftenposten, Tone Tveøy Strøm–Gundersen og forskningsleder Johannes Berg, for
å snakke om medienes valgomater.
VG og NRK presenterte først hvordan de har
jobbet med sine valgomater i forbindelse med lokalvalget i år.
Grønli forklarer at det for NRK var utfordrende
i noen kommuner å finne lokale spørsmål å stille.
– I Bergen
er det ikke noen utfordring å finne nok politiske saker å stille spørsmål om,
men for eksempel i Lom går man nesten tom.
– Bruker mye tid
Han legger til at NRK diskuterte hvor klokt det
var å ha med partier med mer ekstreme synspunkter.
– Vi
bestemte oss til å ta med de som stiller til valg. Men vi har noen ekstra
spørsmål når man har svart som gjør at man passer inn hos Alliansen, hvor vi sjekker
om man er en mistillitsvelger, for å bare passe på at resultatet blir riktig.
Og hvis du heller mot KrF, vil du for eksempel få spørsmål om religion, sier
han.
Asheim forteller at han bruker mye tid på å ta
valgomater.
– Jeg
skal jo kvalitetssikre de for Høyre, så jeg bruker mye tid på det.
Han legger til at det ofte kommer noen problemstillinger
rundt spørsmålene mediene sender til partiene for å sette rette standpunkt.
– I
år ble det et problem med spørsmålet «Det finnes bare to kjønn». Der ble det kollokvie–stemning
i Høyre. For biologisk finnes det to kjønn, men det finnes flere identiteter. Der måtte vi til slutt sette «litt enig» som svar, sier Asheim.
Han trekker likevel frem at det er bra at det
ikke er partiene som skal bestemme spørsmålene.
– Vi
har til viss grad en agenda. Og vi ser at de redaksjonene vi snakker med er
interessert i å få spørsmålene så riktig som mulig.
Engan forteller at VG legger mye jobb i å
formulere spørsmål og påstander.
– Det
kan ikke bli «vi må satse på skole», for det mener alle.
Aftenposten valgte å ha en Oslo–valgomat ved
årets valg.
– Vi
har et tyngdepunkt i Oslo, derfor er det ikke unaturlig at vi gjør det sånn. Og
det har fungert veldig bra, slik valgomatene bruker å gjøre, sier Strøm–Gundersen.
Hun legger til at det å ha en valgomat er et
stort ansvar.
– Vi
er nøye på å også oppfordre leserne til å søke informasjon andre steder. Valgomaten
bør ikke være det eneste stedet du søker kunnskap.
Ville misbrukt valgomatene
Paneldeltakerne ble også spurt om mediehusene
bruker funnene fra valgomaten redaksjonelt.
Grønli fortalte at NRK har valgt bevisst å ikke
gjøre det.
– Vi
kan ikke trekke konlusjoner av det. Og vi vet at mange som er knyttet til
partiene som tar dem.
Asheim sier at Høyre ville ha misbrukt det,
hvis mediene brukte tallene redaksjonelt.
– Da
hadde vi sendt ut til alle våre medlemmer og bedt til de ta valgomaten, sa han
til latter fra salen.
Forskningsleder for forskningsprogrammet
Politikk, demokrati og sivilsamfunn ved Institutt for samfunnsforskning,
og leder av Stortingsvalgundersøkelsen, Johannes Bergh, presenterte også tall
fra valget i 2021.
Tallene viste at flere og flere tar valgomater. Fra 2009 til i 2021,
har antallet som har tatt valgomat økt fra 38 prosent til 64 prosent.
For første gang meldte også mer enn halvparten av de spurte at valgomatens
resultat hadde stor eller en viss betydning for hva man stemte.
– Så er det nok ikke slik av over
halvparten endret mening etter de tok valgomaten, men at det nok også bekreftet
det de mente, sier Bergh.
Han viste også til at nesten 80 prosent av de unge velgerne bruker
valgomatene.
– Og det kan ha mye å gjøre med
at unge førstegangsvelgere må bestemme seg for første gang, og at man ikke har
en like klar retning.
Bergh påpekte at valgomater er noe som brukes i flere land.
– Men i andre land er det ofte
akademia og idelle organisasjoner som lager valgomatene, mens det i Norge er
media.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no