Hanne Marie Maugesten, Kjetil Bjørgan, David Vekony, Peter Daatland.
Foto: Privat/ Magnus Solhaug/ Marte Vike Arnesen
Aftenposten ansetter nye podkast-journalister
Utvider lydsatsingen med dokumentar og feature.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Aftenposten satser videre på podkast og styrker lydavdelingen med fire nye fast ansatte podkastjournalister.
Aftenposten var tidlig ute med å ta en posisjon i markedet med podkaster innen nyhet, aktualitet og underholdning. Nå utvider mediehuset lydsatsingen sin med dokumentar og feature. Tre av de nye ansatte skal jobbe med denne satsingen:
- Hanne Marie Maugesten (35): Hentes fra Forsvaret, der hun har utviklet den prisvinnende dokumentaristiske podkasten “Våre historier”. Hun er utdannet radiojournalist fra Volda og tekstforfatter fra Westerdals, og har 12 års erfaring med journalistikk og kommunikasjon.
- Kjetil Bjørgan (49): Kjetil er kommunikasjonssjef ved Musikkhøgskolen, og har 16 år bak seg i NRK som programleder, reporter, anmelder, produsent, prosjektleder, vaktsjef og dokumentarist.
- Peter Daatland (31): Etter et halvt år i midlertidig stilling i Aftenposten, blir Peter nå fast ansatt. Han har jobbet med radio og podkast i 10 år, blant annet for produksjonsselskapet Filt. Det siste halvåret har han produsert dokumentarserien Noen å hate i Aftenposten.
– Vi har ansatt tre helstøpte lydmennesker med ulik spisskompetanse. Sammen vil de utgjøre en solid kjerne i Aftenpostens dokumentar- og featuresatsing, som også skal spille på journalister fra resten av huset. De har til felles at de er gode historiefortellere på lydmediets premisser - og ikke minst at de er skikkelig trivelige folk, sier podkastsjef i Aftenposten, Karoline Fossland.
Aftenposten styrker også nyhetspodkasten Forklart med en ekstra produsent. David Vekony (31) har vært midlertidig ansatt i Forklart siden høsten 2020, og blir nå en fast del av Forklart-teamet.
– David har imponert oss med sin allsidighet og sine produsentegenskaper, og vi er veldig glade for å få han med videre i fast stilling, sier Fossland. Aftenpostens nyansettelser kommer som følge av Schibsteds storsatsing på brukerbetalt podkast, der Aftenposten blir en av flere viktige innholdsprodusenter.