Zhangjiakou, Kina 20220213. Johannes Thingnes Bø under 12,5 km jaktstart menn skiskyting i Zhangjiakou under vinter-OL i Beijing 2022.Foto: Heiko Junge / NTB

Kraftig fall i seertall på vintersport

Etter at NRK mistet rettighetene til mye av den tradisjonelle vintersporten har seertallene falt kraftig. For alpint og langrenn er antall seere blitt halvert.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NRK, TV 2, Nent (TV3/Viaplay) og Discovery vekslet alle på å sende skisporter i vinter, og tall som Aftenposten har hentet inn fra TV-selskapene viser en til dels voldsom nedgang i antall seere.

For langrenn og alpint herrer forsvant i snitt rundt halvparten av TV-seerne da TV3 sendte verdenscuprennene målt mot NRKs vanlige nivå før pandemien.

Men andre idretter er blitt hardere rammet.

To av tre TV-seere er blitt borte for kombinert (51.000 i snitt) og hopp kvinner (27.000) og alpint kvinner (36.000) etter at TV3 overtok rettighetene, mens nederst finner vi skøyter med 25.000 seere i snitt. Drøyt 30 prosent er igjen fra de som fulgte NRKs siste sesong for tre år siden, skriver Aftenposten.

Kun langrenn og hopp for menn har over 100.000 TV-seere i snitt denne vinteren på TV3. Nent oppgir ikke tall for betalingskanalen Viaplay.

PÅ TV3 var nyttårshopprennet i hoppuka mest sett med 467.000 seere i snitt, mens på NRK var langrenn fra Lillehammer (289.000 seere i snitt) på topp. TV 2 hadde seertall på langrenn og hopp fra under 100.000 til over 360.000.

Discovery+, som brukte TV Norge som hovedkanal, hadde flest seere på skiskyting og langrenn fra OL. Mest sett var skiskyting jaktstart for kvinner (778.000 seere i snitt) og skiskyting jaktstart menn (681.000 seere).

Powered by Labrador CMS