Onsdag la Polaris Media fram kvartalstallene for andre kvartal i 2023. De viser at driftsresultatet fortsatt synker, og at inntektene går ned i de norske mediehusene.
– Helt siden 2017 har vi hatt en vekst i inntektene på 4–6 prosent hvert år, nå opplever vi en nedgang. Og det skyldes annonseinntektene, sier konsernsjef Per Axel Koch under fremleggingen.
Han viser til at annonseinntektene på papir har en nedgang på 16 prosent, mens de digitale annonseinntektene sank med to prosent.
– Det er klart at vi ønsker større vekst i digitale annonser, vi er ikke bra nok der. Men vi ser også at de digitale annonsene nå utgjør 51 prosent av annonseinntektene.
Ingen nye tiltak i norske mediehus
Koch uttalte at kostnadsveksten holder seg lav takket være tiltakene som ble satt i gang tidligere i år, men at det er behov for ytterligere tiltak. I februar fortalte Polaris Media at de tilbød gavepensjon for å kutte kostnader. I alt 95 årsverk er blitt omfattet av programmet, hvorav 69 i Norge.
Til Medier24 forteller Koch at det ikke vil komme nye tiltak for de norske mediehusene.
– Tiltakene vi har satt inn går sin gang. I Norge vil vi ikke gjøre noe mer i mediehusene enn det vi har satt i gang. Blir det en dramatisk endring i markedet, må vi se på det, naturlig nok, sier han og legger til:
– Når vi kan levere en kostnadsvekst på bare en prosent i
andre kvartal, viser det at kostnadene er noe vi har jobbet med, og det er jeg
fornøyd med.
Men for det svenske markedet blir det nå satt inn flere effektiviseringstiltak.
– Det er et mye mer krevende annonsemarked i Sverige. Og vi kan ikke sitte stille og se på det. Gavepensjonsordningen som også omfattet Sverige har ikke vært nok, sier han.
Må se på trykkeriene
I tillegg vil konsernet se på distribusjon og trykk.
– Frekvensen kommer til å gå ned i avisene. Og da er det viktig at vi ikke bare overfører de kostnadene internt over på distribusjonsleddet. Så der må vi jobbe for å få ned kostnadene.
Han legger til at det fremdeles er et stort press på papirøkonomien.
– Papirabonnementstallene går ned. Og det gjør at kostnadene per abonnement er høyere, og vi kan ikke øke prisene der drastisk.
Trykkeriene er også et segment konsernet nå ser på kostnadene i.
– Vi må tilpasse oss utviklingen. Og det er tidligere deadline eller endring av frekvens. Det er mye man kan gjøre smartere.
Koch legger til at de blant annet skal se på trykkeriene i Midt-Norge. Konsernet har trykkeri både på Heimdal utenfor Trondheim og på Orkanger.
– Vi må se på om vi trenger begge trykkeriene, eller om det blir mer riktig å klare seg med et, og i så fall hvilket som skal legges ned. Men der er ingenting bestemt, og vi skal bestemme oss i løpet av to-tre måneder hva vi gjør der.
Lavere churn
Men samtidig som inntektene går ned, melder mediehusene om
abonnementsvekst. Adresseavisen melder om de høyeste tallene siden 2009.
– Og det vi synes er ekstra positivt er at churnen har gått
ned, og at abonnementene sitter bedre enn de gjorde før. Vi har jobbet mye med
kundereisen, sier Koch.
Han legger til at store, gode saker og fotball er blant driverne.
– Og vi kan ikke ta pause fra det vi driver med. Men
samtidig så må vi også se økonomien, og det må henge sammen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no